Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Wednesday, September 24, 2008

Siapa Yg Di Terima Rakyat Antara Anwar / Abdullah



Sensasi: Siapa Lebih Gila, Anwar Yang Semakin Di Terima Oleh Rakyat Atau Pak Lah?
Susulan daripada kegagalan Pakatan Rakyat menumbuhkan kerajaan seperti yang dijanjikan telah menyebabkan ramai pihak terutamanya dikalangan penyokong kerajaan "bertepuk tangan" dan memperli penyokong pembangkang. Ini berlaku dimana-mana sekarang. Masing-masing mencemuh dengan mengatakan "Anwar Gila", "Anwar Pembohong", "Anwar Gila Meroyan" dan berbagai lagi. Bermula dengan tarikh 16 September kemudian bertukar kepada 20 September dan terkini tarikh keramat itu sekali lagi diubah kepada 1 Oktober. Bahkan ada sesetengah pihak yang malu untuk menjawab ketika ditanya persoalan ini.

Soalnya, apakah benar Anwar cuba "menipu rakyat" atau "rakyat tertipu", atau mungkin juga satu strategi politik Anwar untuk melakukan perubahan secara beransur-ansur. Kita harus faham bahawa mengapakah tarikh-tarikh yang dicanangkan itu gagal?. Ini kerana pihak kerajaan telah melakukan berbagai "helah" dan "alasan" untuk menggagalkan perkara ini. Kita harus menerima hakikat bahawa "Manusia hanya merancang, tetapi segalanya hanya Allah yang bakal menentukan". Maka itu tidak timbul soal penipuan dalam hal ini. Mana mungkin isu tuakr kerajaan dianggap sebagai "omongan kosong" semata-mata. Bak kata orang tua-tua, jika "bertepuk sebelah tangan, ia takkan berbunyi". Inilah hakikat sebenarnya dalam hal ini. Apa yang dirancang tidak semestinya menjadi kenyataan. Mungkin ada hikmah disebalik kegagalan itu. Mungkin jika 16 September menjadi kenyataan, akan timbul berbagai masalah dan huru-hara gara-gara sikap tidak puasa hati puak-puak tertentu. Mungkin juga satu petanda bahawa perubahan kian hampir. Soal bila masanya, hanya keadaan yang bakal menentukan.
Samalah juga dengan kerajaan Barisan Nasional, mereka merancang berbagai projek untuk pembangunan tapi ada kalanya ia tidak dilaksanakan atas beberapa masalah teknikal yang tidak dapat dielakkan. Lihat sahaja apa yang berlaku di Pulau Pinang, banyak projek yang dijanjikan akhirnya dibatalkan gara-gara negeri itu jatuh ke tangan pembangkang.
Banyak lagi projek-projek lain yang turut terlibat dalam hal ini. Justeru itu, masalah teknikal pasti berlaku jika ia menghadapi kesukaran. Inikan pula dalam soal perubahan sesebuah kerajaan. Cuma masa yang dijanjikan iaitu 16 September adalah sebagai batu asas untuk perubahan sebenarnya. Soal bila ia akan terlaksana, bergantung kepada keadaan semasa. Perubahan boleh berlaku bila-bila !!. Apakah wajar Anwar dikatakan "Gila" hanya sekadar gagal melaksanakan segala agenda perubahan yang dimaksudkan pada tarikh yang dijanjikan. Orang gila sudah pasti akan ditolak oleh rakyat. Tapi Anwar menang dengan majoriti yang besar di Permatang Pauh.

Apakah beliau gila?. Orang gila pasti tidak akan mendapat sokongan padu dari semua kaum. Namun ini berlaku, Anwar dikatakan "Bapa Perpaduan" yang telah berjaya menyatupadukan antara sesama kaum di Malaysia ini agar duduk dibawah satu bumbung. Jika dulu orang Cina dalam DAP tidak boleh menerima Idealogi Islam PAS. Kini sebaliknya berlaku, bukan sahaja masyarakat kaum Cina boleh menerima parti Islam itu. Malahan juga bagi masyarakat kaum India di negara ini. Apakah Anwar gila?. Maka itu apakah beliau gila bila 16 September gagal, sedangkan rakyat semua tahu kerajaan membawa lari beberapa orang Ahli Parlimen mereka ke Taiwan baru-baru ini?. Bukankah itu semua adalah masalah teknikal yang sukar untuk dielakkan. Jika Anwar gila menyatakan beliau mendapat sokongan lebih 30 Ahli Parlimen BN untuk melompat ke Pakatan Rakyat, mengapakah Pak Lah tidak berani menyahut cabaran agar diadakan Sidang Khas Parlimen untuk berdebat "usul undi tak percaya" kepada Perdana Menteri. Jika Anwar gila, mengapa mereka semua "takut" dan "kecut perut" bila pemimpin Pakatan Rakyat ingin adakan perundingan untuk berbincang hal ini. Sidang Khas Parlimen bukanlah kerja "gila", sebaliknya ia termaktub dalam perlembagaan. Maka itu jika Pak Lah yakin beliau tidak gila dan mendapat sokongan padu daripada ahli parlimen BN dan rakyat, belaiu harus berani dan bertanggungjawab untuk adakan sidang khas itu. Mengapa beliau takut?

Ini semua perlu dijawab oleh penyokong UMNO dan BN yang begitu seronok melihat situasi semasa sekarang ini. Kata orang "Biarlah Anwar gila tetapi beliau diterima dan disokong oleh segenap lapisan rakyat berbilang kaum di negara ini". Biarlah Pak Lah, Najib serta lain-lain pemimpin UMNO tidak gila sekalipun, namun kelibat mereka kini amat dibenci dan dikutuk oleh sekalian hamba rakyat. Maka itu adalah menjadi tanggungjawab "orang gila" seperti Anwar untuk melakukan perubahan dan mengambil alih tampuk kerajaan demi masa depan generasi akan datang. Gila kita, adalah untuk perubahan dan membawa dimensi baru dalam sistem pentadbiran. Namun gila mereka lebih dasyat kerana mereka "gila kuasa" dan masih mahu pertahankan biarpun sudah ditolak olah rakyat secara keseluruhannya. Pak Lah lebih gila kerana beliau bukan sahaja ditolak oleh pemimpin pembangkang, pemimpin UMNO, penyokong pembangkang malahan juga ahli UMNO sendiri !!

[Semoga selepas ini, ramai dikalangan pemimpin dan penyokong UMNO serta Barisan Nasional akan "Gila" melihat perubahan yang bakal terlaksana di bumi Malaysia tercinta ini. Jika bukan sekarang, esok lusa tulat dan pada masa-masa yang akan datang. Biarkan mereka tidur tak lena dan fobia dengan tarikh-tarikh keramat yang dicanangkan oleh Anwar Ibrahim ini nanti].

No comments: