Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Monday, September 15, 2008

16 sept. Perjumpaan DSAI dgn Abdullah Melahirkan Hasrat Rakyat.


Sebentar tadi sewaktu ucapan Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Stadium MBPJ, Kelana Jaya sempena Perhimpunan Perdana Sambutan Hari Merdeka, dengan kehadiran penyokong yang penuh membanjiri stadium tersebut sudah pasti dengan tujuan untuk mengetahui perkembangan penubuhan kerajaan baru 16 September ini.
Ketika berucap pada Majlis Sambutan Hari Malaysia anjuran Pakatan Rakyat di Kelana Jaya malam tadi. Anwar berkata, pihaknya mempunyai bilangan Ahli Parlimen yang mencukupi untuk membentuk kerajaan sebagaimana dijanjikan. Ternyata rata-rata yang hadir amat berpuas hati dengan jawapan di beri. Dato Seri Anwar Ibrahim juga akan memberitahu hasratnya berhubung Penubuhan Kerajaan Baru sebentar lagi.
Beliau mendakwa pihaknya telah menghantar surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada Isnin tengah hari untuk memaklumkan berhubung senarai jumlah Anggota Parlimen yang akan menyertai Pakatan Rakyat.
Kata Anwar, tindakan beliau ini bukan untuk merampas kerajaan semasa tetapi mahu mengikut kehendak rakyat yang inginkan perubahan : Pelan sasaran 16 September Pakatan Rakyat yang berusia enam bulan akan menjadi realiti esok? Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadual akan mengumumkan butiran lanjut sasaran mereka termasuk jumlah Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) telah menyatakan hasrat untuk menyertai Pakatan Rakyat. Difahamkan sidang media akan diadakan sama ada pukul 11 pagi ataupun 3 petang esok. Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Saifuddin Nasution berkata, pihaknya sudah mempunyai bilangan wakil yang mencukupi untuk tujuan pembentukan kerajaan. Difahamkan pihaknya sudah memujuk dan mendapatkan sokongan 40 hingga 45 Ahli Parlimen termasuk anggota Kabinet."Anwar akan mengumumkan modus operadi dan mekanisme untuk membentuk kerajaan," katanya. Kata beliau, kerajaan persekutuan yang baru tidak akan dibentuk secara rasmi esok tetapi ia akan menjadi kenyataan dalam waktu terdekat. Kata beliau, antara pukul 1.30 dan 1.45 tengah hari ini seorang Ahli Parlimen bertaraf menteri telah menemui Anwar."(Tarikh) 16 September jadi... semua perancangan sudah siap. Esok Datuk Seri Anwar akan membuat pengumuman secara rasmi melalui satu sidang akhbar khas," kata Tian yang baru sahaja pulang ke tanah air selepas terlibat dalam lawatan ke Taiwan untuk memancing beberapa Ahli Parlimen BN di negara, yang mengadakan lawatan sambil belajar. Antara lain kata beliau, Anwar akan mengumumkan bahawa lebih 32 Ahli Parlimen BN telah mempersetujui untuk masuk Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat diumumkan secara rasmi pembentukannya pada 1 April lalu turut mengisytiharkan sasaran pelan mereka membentuk kerajaan persekutuan menjelang 16 September. Malam ini Pakatan Rakyat mengadakan sambutan Hari Malaysia sempena pembentukan Malaysia di Kelana Jaya.

Beliau juga lagi sekali mengingatkan janji beliau di mana tubuhnya kerajaan baru kelak harga minyak akan di turunkan dan tahanan ISA akan mendapat pembelaan yang sewajarnya di samping memperbetulkan sistem perundangan di negara ini yang semakin ke lembah kehancuran. Seramai 40 ribu warga Kuala Lumpur telah membanjiri Stadium Kelana Jaya.Mereka datang untuk menyambut hari MERDEKA MALAYSIA - Warga - tua muda dan kanak-kanak telah hadir. Minah cun, Mak cik bergetah, Pak cik berketayap, berkain tudung labuh, berscaft kepala, bertali leher, berdasi dan berjaket, baju batik dan baju t, jean biru, jean koyak - semua hadir.Tempat letak telah muntah dengan kereta. Mat Rempit bertaburan.Inilah kali pertama rakyat menyambut semangat MALAYSIA MERDEKA!

No comments: