Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Monday, August 31, 2009

Hadiah Rakyat Di Hari Kemerdekaan

31hb Ogos 2009

Kerajaan telah mengumumkan kenaikan harga minyak sebentar tadi.

RON95 naik dari RM1.75 ke RM1.80 manakala RON97 naik dari RM1.80 ke RM2.05. kenaikan ini berkuatkuasa tengah malam ini.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub telah terlebih awal mengecam sebarang kenaikan harga minyak tersebut.

"Ketika ekonomi rakyat meleset dan bakal berhadapan dengan hari raya Aidil Fitri, inilah hadiah kerajaan BN kepada kita," ujarnya.

PAS bersama dengan rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat serta NGO prihatin telah beberapa kali membantah kenaikan minyak sehingga ramai antara mereka terpaksa bermalam dalam lokap.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengadakan debat khas dengan Menteri Penerangan sebelum ini, Datuk Ahmad Shabery Cheek bagi membincangkan isu kenaikan harga minyak ini.

Dipercayai, kenaikan kali ini akan membuatkan kemarahan rakyat kembali semula dan bakal menjana protes sekali lagi. Sewaktu ketika dulu, Rakyat Kuala Pilah pernah menghantar memo kesengsaraan rakyat kepada Ahli Parlimen Kuala Pilah YB Tuan Hj Hassan Malek untuk di bahaskan diparlimen.

Ini kerana, barangan keperluan harian sebagaimana biasa akan naik menjelang hari perayaan nanti.

Tema Hari Kemerdekaan yang ke-52 adalah 'Satu Malaysia Rakyat Didahulukan , Pencapaian Diutamakan'. Tema ini ada sangkut paut dengan naiknya Najib jadi Perdana Menteri gantikan Pak Lah.

Apakah sebenarnya yg di maksud 'Rakyat Didahulukan'. Persoalannya juga, apakah rakyat yg di dahulukan setiap kali berhadapan dengan krisis-krisis begini. Termasuk juga krisis kepimpinan, rakyat lah yg terdahulu berhadapan dengan musibah-musibahnya. "Rakyat didahulukan juga kalau yang kerja susah susah tu rakyat yg ditolak ke depan, biar rakyat yang tanggung akibatnya dulu, bukan pemimpin yang akan kena dulu. Tang rugi rakyat tanggung.

'Pencapaian Diutamakan'
apabila nak kaut untung, nak bela kroni , pemimpin duduk di hadapan. Pemimpin yang akan capai dulu sampai langit pun nak dicapainya kalau bawa keuntungan kepada pemimpin. Yang nak masuk gaung, terjun lubuk dan terpelanting kelongkang adalah rakyat di dahulukan. Yang nak masuk dalam kocek, pemimpin duduk di hadapan." Puluhan juta di gunakan untuk melobi didlm pertandingan UMNO. Ratusan juta pembaziran stadium dan Masjid kristal hanya untuk tontonan. Menggunakan pelobi Yahudi hanya untuk bertemu beberapa minit dgn President Amerika. Mengajak rakyat membeli saham-saham kerajaaan negeri: ASN, Amanah Saham Selangor, Johor akhirnya duit rakyat terjarap. BETUL KE ?

Rakyat yang hadapi krisis gula, menteri yang jaga Hal Ehwal Pengguna kata rakyat jadi punca gula hilang di pasaran dan rakyat boleh beli gula hanya 2 kg seorang. Menteri tak makan gula pun tak apa, nak jaga badan takut kena kencing manis, dan tak pernah bimbang pun pasal gula , yang jadi ketagih gula ni rakyat sebab nak buka puasa nak buat air kena boh gula.Peniaga di bazar Ramadhan nak jual air nak kena ada gula. Pendek kata rakyat mau gula , menteri tak bimbang apa pun tak ada gula, sebab perbelanjaan mereka, anak-bini mereka rakyat yg di bayar.

Kenaikan minyak, rakyat bakal dahulu berhadapan dengan kenaikan barang keperluan. Aidil fitri ini, rakyat akan didahulukan dengan kepayahan, Janji pencapaian pemimpin di utamakan.

@PR Juasseh/Jemapoh@

No comments: