Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Sunday, August 23, 2009

EXCO Pakatan Kedah umum keluar parti, 2 Adun Selangor mungkin menyusul




ADUN Kulim juga dilaporkan sudah berada di Singapura dan dikatakan akan membuat pengumuman tidak lama lagi.

Sementara itu, dua lagi ADUN PKR di Selangor juga sudah tidak dapat dikesan sejak beberapa hari lalu.

Teori Kami, Mungkin ada kebenaran.

Nampaknya sekali lagi kesungguhan agenda Najib hampir jadi kenyataan.

Exco Kedah Mohd Radzhi Salleh ADUN PKR Lunas bertindak keluar Parti dan isytiar ADUN Bebas (disini). Dengan keluar Mohd Radzhi Salleh Adun kawasan Lunas tersebut daripada partinya PKR membuatkan teori dan rancangan untuk meranapkan kerajaan Kedah dan Selangor hampir lengkap.

Najib merancang untuk menjatuhkan kerajaan PR Kedah dan Jamal adalah diantara balaci-balaci yang digunakannya. Dan tugas Jamal adalah untuk membuat hubungan dengan ADUN-ADUN PKR Kedah untuk melompat menjadi ADUN bebas tetapi menyokong Umno. Modus operandi mereka hampir sama dan telah berjaya dengan apa yang berlaku di Perak. Sekiranya taktik dgn meletakan jawatan Adun dan di adakan piliharaya semula, sudah pasti rakyat akan membidas semula dgn protes undian. Gelombang Tsunami reformasi rakyat masih bergegar dan masih berterusan. Ini akan lebih memeritkan Najib. Banyak modal dan sudah pasti juga imej Umno Bn yg akan bertambah rosak.

Satu ADUN DAP pernah mengisytiharkan menjadi ADUN Bebas. Ini menjadikan komposisi ADUN diKedah ialah BN 14, Bebas 1 dan PR 21. Sekiranya BN berjaya menarik 4 lagi ADUN PKR untuk menjadi ADUN Bebas tetapi menyokong Umno, menjadikan BN 14, Bebas 5 dan PR 17. Dan dengan itu, apa yang berlaku di Perak…akan berulang di Kedah.

"'RIBUT DALAM CAWAN KE 2 DI KEDAH''(disini) kini terjadi lagi. Beliau menjadi calon bebas di Kedah, dan langkahnya ini menyaksikannya hilang jawatan sebagai exco bagi negeri Kedah.

Beberapa bulan yg lepas adalah hari yang menggemparkan negara. Semuanya kerana dua Exco Perak …Jamal dan Osman. Sehingga hari ini, cerita tersebut masih dimainkan dengan berita terbaru tentang kenyataan Misbahul Munir (disini). Berita kehilangan Jamal dan Osman hanyalah ‘diversion’ kepada satu gelora yang lebih besar. Riuh rendah di Perak tetapi yang bergelora adalah di Kedah.

Sekurang-kurangnya, ada pemimpin Umno yang kelamkabut manakala akhbar dan TV mempunyai cerita untuk disiarkan.

Jamal bukan sahaja tidak akan kembali kepada PKR..malah akan bertindak lebih teruk lagi. Dia sudah jadi seperti Ezam Mohd. Nor.

Ramai orang Umno tak suka kat Jamal…seperti mereka tak suka kat Ezam. Tetapi Jamal berguna untuk individu tertentu dalam Umno…sama seperti Ezam berguna untuk Khairy dan Pak Lah. Dan Jamal berguna untuk Najib..untuk melakukan kerja-kerja Najib. Jamal bersedia melakukannya…mungkin demi duit atau apa saja yg di janjikan. Macam Ezam dulu.

Najib merancang untuk menjatuhkan kerajaan PR (disini) dan Jamal adalah diantara balaci-balaci yang digunakannya. Dan tugas Jamal adalah untuk membuat hubungan dengan ADUN-ADUN PKR Kedah untuk melompat menjadi ADUN bebas tetapi menyokong Umno. Modus operandi mereka hampir sama dengan apa yang berlaku di Perak.

Apakah ini mustahil dilakukan? Tidak. Malah operasi ini sudah berjalan sejak lama. Masalah ini jgn dipandang ringan oleh kepimpinan PR Kedah. Najib cukup berkuasa...SPRM, Polis, Hakim, media dan semua jentera kerajaan adalah di bawah tangannya.

Isu kandang babi bukan lah isu yang besar, tetapi hanya merupakan jerami yang mematahkan belakang unta. Pimpinan PR Kedah mungkin tidak sedar tentang permainan Umno melalui kakitangan kerajaan dibawahnya. Sama seperti di Perak…Jgn leka dan rasa cukup selesa ….sehingga tidak sedar permainan Setiausaha Kerajaan Negeri. Di Kedah…operasi ini dilakukan melalui Majlis Bandaraya Alor Star (MBAS).

Di Kedah, ada seorang ADUN PKR yang mempunyai sifat-sifat yang hampir serupa dengan Jamal. Kaki joli dan kaki tambah bini. Dan dialah yang di beri tugas menjadi dalang dan PR adarekod… dibayar dengan bayaran yang tinggi (disini) dibelakang konspirasi untuk menjatuhkan PR Kedah.

Langkah awal yang dilakukan oleh Umno ialah memainkan isu perkauman. 50% kuota Bumiputra dalam dasar perumahan negeri…penolakan pelan bangunan Persatuan Buddhist Kedah, cadangan untuk merobohkan kuil Hindu, dan terakhirnya ialah merobohkan tempat sembelihan babi. Sementara di Selangor issu arak. Perbedaan pandangan Exco Pas & Dap, di jadikan bahan Umno Bn untuk membakar hati2 rakyat yg belum berapa celik sepak terajang politik Bn ini.

Semua perancangan ini dilakukan oleh kakitangan kerajaan yang terdiri dari orang Umno…dan Pas mungkin terleka. Dan ini menyebabkan kemarahan kepada bukan Melayu. Sudah pasti ADUN-ADUN bukan Melayu merasa terancam. Kalau orang-orang bukan Melayu marah…masa depan mereka juga terancam. Dan ADUN DAP sudah termasuk dalam perangkap ini.

Dikalangan ADUN-ADUN PKR….hanya seorang sahaja Melayu, itu pun tak boleh harap dan khabarnya telah termakan duit sogokan dan kini takut disiasat. Yang lainya terdiri dari 3 Cina dan seorang India. Maka tidak susah bagi Umno menjalankan konspirasinya. Bagaimana kalau satu Melayu, satu India dan dua Cina menyertai Bebas? Sudah cukup untuk meruntuhkan PR Kedah!!

Dan ini lah yang cuba dilakukan oleh Umno dimana Jamal adalah diantara balaci-balaci Najib untuk meruntuhkan PR Kedah seterusnya Selangor.

Minggu lepas…operasi ini sudah hampir kekemuncak dan gagal ditangani oleh kepimpinan PR negeri sehingga memaksa Anwar sendiri turun untuk menyelesaikan keadaan. Semasa dalam minggu kempenManek Urai, Anwar bertemu dengan kepimpinan PKR Kedah untuk meredakan keadaan.

Seterusnya, Ustaz Azizan bertemu Lim Kit Siang di Kuala Lumpur. (Disini) Hasilnya…positif. Keadaan kembali menjadi normal untuk seketika. Tetapi berapa lama ia akan bertahan?

Pilihanraya DUN Perak bukan lagi fokus penting. Ia akan diadakan..cuma menunggu masa yang sesuai. BN tidak akan membubarkan DUN Perak kalau dia tahu dia akan kalah. Maka, jalan perlu dicari untuk melemahkan Pakatan Rakyat. BN semakin berjaya….dengan isu Kerajaan Perpaduan, Isu Kedah…dan apabila PR lemah..baru lah DUN Perak akan dibubarkan.

Pemimpin Pakatan Rakyat di harap untuk wajib berfikir mencari jalan penyelesaian secara matang dan jgn terlalu ambil mudah maupun memandang ringan ancaman Umno. Tak ada guna kita mengaku lebih cerdik…tetapi sentiasa kena tipu. Tak ada guna menepuk dada mengatakan kita lebih bermoral…tetapi sentiasa diputarbelit oleh Umno Bn yang lebih rendah moralnya.

Dimanakah kecerdikan dan dimanakah tingginya moral …kalau perkara-perkara seperti ini di anggap remeh dan terleka untuk diselesaikan? Lembaga Displin Pakatan Rakyat harus bertindak secepat mungkin sebelum Umno Bn meruntuhkan secara ganas, halus, mau pun teknikal.

Radzhi seringkali mengugut untuk keluar dari PKR kerana ancaman SPRM,...tapi alhamdullillah bersyukur kerana beliau memilih keluar kononnya mengistihar jadi wakli bebas dan juga menyokong penuh kempimpinan Najib. Kenapa perlu berlakon istihar jadi wakil bebas, tidak istihar sahaja masuk Umno, apa perlu berdolak dalih. Strategi Najib untuk tidak membenarkan masuk Umno, sudah dapat di baca.

Radzi atau siapa saja pemimpin Pakatan Rakyat yg tiada hargai diri, tidak layak berada di dalam kepimpinan Pakatan Rakyat, tempat yang layak bagi beliau ialah di dalam Umno, kenapa dikatakan begitu?.

Dalam Umno ni ada banyak pemimpin pemimpinnya terlibat dengan berbagai skandal, rasuah, penyelewengaan, moral yang negatif dan sebaginya . Oleh itu layak lah mana mana pemimpin yg bermasalah seperti Radzi ini keluar dari Pakatan Rakyat dan menyertai Barisan Nasional

Jelas dan lagi terang kita dapat lihat bagaimana Ketua Pergerakan Pemuda Umno ,Khairy Jamaludin ,walaupun beliau disahkan terlibat dengan rasuah masa pemilihan umno tapi tetap juga dipilih..Begitu juga dengan Ali Rustam yang terlibat dengan rasuah masih kekal menjadi Ketua Menteri Melaka. YB Jamaluddin(Behrang) dan YB Osman (Changkat Jering) yang juga telah didakwa oleh SPRM kerana terlibat dengan rasuah juga sebagai ADUN Bebas.

Tiada yang ruginya kepada Pakatan Rakyat jika ada wakil rakyat yang bermasalah melompat ke parti lain.Kita patut berasa gembira dengan berita yang Radzi keluar dari Pakatan Rakyat bebanan yang ditanggung oleh kita sudah berbalik kepada Umno.

Krisis Perak sepatutnya mematangkan pemikiran kita…terutamanya pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat. Bagi pemimpin PAS, PKR, maupun DAP (disini) .....…banyak lagi yang perlu dipelajari dari Nik Aziz dan Anwar.

@PR Juasseh/Jemapoh@

No comments: