Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Tuesday, August 25, 2009

PAS/PR Mempertahankan Kerusi Permatang Pasir

Salleh Man di julang selepas diumumkan menang pada PRK DUN Permatang Pasir di Pusat Penjumlahan Rasmi Undi Pilihan Raya Kecil DUN Permatang Pasir Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di Bukit Mertajam, malam ini.


Mohd Salleh Man
Parti Islam Semalaysia
: 9618 undi

Rohaizat Othman
United Malay National Organisation
: 5067 undi
Total Majoriti: 4551


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan, calon PAS Mohd Salleh Man mendapat 9,618 undi, meninggalkan calon BN Rohaizat Othman dengan 5,067 undi. Majoriti yang diraih Salleh 4,551, kurang 882.

Tahun 2008 Umno Bn memperolehi undi lebih kurang 5,500 kekurangan 500 undi. SPR memilih hari bekerja membuatkan lebih 2000 pengundi tidak dapat memenuhi tanggung jawab mereka. Ini bermakna PAS PR telah kehilangan sebanyak 1,500 pengundi. Kami pasti, jika kesemuanya dapat hadir, PAS PR akan menang dgn majoriti 6,000.

Bekas ADUN allahyarham Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman mendapat majoriti 5,433 undi - kemenangan PAS kali ketiga di kerusi itu sejak pilihan raya umum 1999. Jumlah mereka yang keluar mengundi merosot hampir 10 peratus kali ini kepada 73.1 peratus berbanding 82.6 peratus pada Mac 2008. Ini kerana beberapa faktor patut di ambil kira: Hari mengundi di waktu kerja dan kengkangan daripada majikan untuk bercuti
menyebabkan peratusan keluar mengundi merosot(kilk).

Pilihanraya Kecil DUN Permatang Pasir, Peratusan Mengundi Hanya Sekitar 75% Sahaja Kerana Kemeriahan Pilihanraya Kurang Terasa !(klik)
. Peperangan kempen dgn asakan yang maha hebat di PRK Permatang Pasir menyaksikan Jentera Kerajaan Pusat berkubu dan berhadapan dengan PR yang serba kekurangan. Manakala Kerajaan masih juga terus menggunakan kempen melalui media konvensioanal menyerang secara terlampau-lampau, salah satu sebab kebosanan kepada pengundi muda.

Umno Bn secara jujurnya gagal meraih kemenangan hati untuk pengundi muda walau pun berjaya menurunkan majoriti undi. Kaedah Umno Bn yg masih berterusan mengekalkan kempen secara begini, bakal mengundang sejarah yg terburuk pada PRU 13 nanti.

Kepada pimpinan PR, pastikan kerja-kerja menapis secara terperinci kewibaan peribadi bakal calon-calon yg bersih dan beramanah dan juga berilmu untuk berhadapan PRU13 nanti.

Ingat''' Jgn terlalu selesa. Kerja-kerja parti dan khidmat masyarakat, perlu berterusan tanpa rasa jemu dan ikhlas (klik).

Kami tidak rela pemimpin2 kami bersifat tidak bermaruah, walau pun menang didlm pilihanraya. Teruskan menerima perbedaan pendapat dan kritikan dan selesaikan secara bijak dan berhemah. Kemenangan bukan untuk peribadi atau agenda tersembunyi tetapi untuk kemajuan ilmu rakyat dan negara. Rakyat semakin bijak dan berfikiran terbuka untuk melihat Parti yg baru ini, bakal mengantikan Barisan Nasional secara matang. Insyaallah

@PR Juasseh/Jemapoh@

No comments: