Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Tuesday, September 29, 2009

Rasuah/Politik Wang Hanya Retorik Umno BN



Tun Mahathir tentu kecewa atau mungkin tertawa dgn strategi lamanya yg masih terpakai dengan keputusan yang diumumkan Timbalan Presiden Umno yang yang memilih Tan Sri Isa Samad sebagai calon Umno-Bn untuk prk Bagan Pinang. Shahnon Ahmad cukup kenal siapa Mahathir seperti dlm karya beliau "MUNTAH"

Tun Mahathir (Klik) menentang keras sebelum ini kehendak akar umbi Umno yang mahukan Isa Samad yang juga Ketua Umno Bahagian Telok Kemang jadi calon Umno di Bagan Pinang.

Apa boleh buat salakan dan jeritan Mahathir jangan calonkan Isa Samad(klik) dah tak laku lagi. Rosmah tidak mahu lagi bergantung dengan telunjuk Mahathir. Rosmah mungkin berpendapat, sekarang ini adalah Najib dan Najib patut popular dgn melakar cara tersendiri.

Mahathir benci Isa Samad jadi calon itu hanya lah helah perang saraf Mahathir dan kononnya pemilihan Mohd Isa berdasar kehendak rakyat di DUN Bagan Pinang pun adalah helah politik.

Demi untuk mengimbangi kuasa Mahyudin yg semakin cuba menonjol dengan ketuanan Ultra Melayu bagi mandapakan semula sokongan Melayu terhadapnya. Agenda beliau cubaan lari dari mempopularkan Najib dgn slogan"1Malaysia". Dan Isa perlu di pungut semula.

Hasrat Mahyuddin kononnya telah menerima lebih satu nama untuk dipertimbangkan(klik), adalah cubaan menutup kegagalan arahannya sebagai pengarah piliharaya. Hanya nama Isa di senaraikan, yg mungkin juga kehendak Isa dan Najib dgn memberi keyakinan kemenangan. Umno Bagan Pinang sudah pastinya akan melakukan undi protes dan pasti lumpuh sekiranya Isa tidak di senaraikan seperti terjadinya di Seremban apabila Ishak dicicirkan dari calon.

Isa Samad dituduh bersalah oleh Lembaga Disiplin Umno kerana amalkan politik wang untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno yang lalu juga berkata. "Saya akan terus berkhidmat seperti 30 tahun lalu". Berkhidmat atau berkelakuan seperti 30 tahun dahulu dgn melantik Waad semula sebagai Exco yg ketika itu dlm siasatan rasuah dan akhirnya di pecat atas desakan Isyak kerana rasuah. Dituduh dgn kehilangan balak termasuk ketika menjadi Ahli Parlimen Jempol. Sering bertelagah dengan Istana.

Atau mungkin Isa akan merampas semula kerusi MB Dato' Mohamad Hassan pilihan Pak Lah. Isa dan Najib adalah dari kem asal Mahathir, bakal mengegarkan ketenangan Umno khususnya Umno NS.

Abu Zahar Ujang, Tim Menteri Dato' Hassan Malek, Rais Yatim dan Dato' Ishak sebagai pesaing terkuat, sudah pasti tidak akan berdiam diri, kiranya Bagan Pinang berpihak kepada Isa. Umno NS pasti berkocak dengan hebatnya. Isa akan bertindak membariskan semula sahabat-sahabat yg berkiblatkan dgnnya sama juga seperti Pak Lah dan Najib sekarang. Umno NS akan lebih berpuak seperti Terengganu.

Isa akan berperang berhabis-habisan setelah kecewa dengan kerusi Tim Perdana Menteri yg sepatutnya milik belia, kini terlepas kepada orang Pak Lah Mahyudin. Maka Hassan Malek, Rais Yatim, Dato' Mohamad, Shaziman dan KJ akan memberi akur janji taat setianya berpaut kukuh di kaki Isa selepas ini.

Masing-masing cukup tergugat, dan PRU13 Umno akan berhadapan dengan isu kelayuan. Ahli-ahli Umno kini semakin hilang kepercayaannya untuk mendapatkan pemimpin bersih.

Umno tid
ak peduli dengan maruah, asalkan dapat berkuasa dan taat setia dgn arahan.

Dengan undi pos(klik) mencecah 4600 undi mungkin Umno akan menang selesa , tapi sebelum wisel penamat bunyi kita kena lawan. Kita lawan atas nama benci perasuah, benci ketidak adilan dalam undi Pos dan bencikan Isa Samad yang dituduh sebagai perasuah dan pengamal politik wang untuk menang!

Perjuangan kita bukan cukup terhenti dengan kemenangan, malah ianya berterusan selagi nadi berdenyut untuk membentuk keadilan keseluruhan.

@PR Juasseh/Jemapoh@

No comments: