Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Saturday, September 26, 2009

PRK Bagan Pinang: Umno Masih terkial2 dgn Moral

Ketika para pemimpin Umno di Teluk Kemang dan di pusat sedang dilihat berbeza pendapat tentang calon pilihan raya kecil Bagan Pinang, PAS PR juga berhadapan dengan strategi memilih calon yg bersesuaian dgn keadaan semasa dan kehendak pengundi Bagan Pinang.

Bagi Umno Teluk Kemang tetap mahu Tan Sri Isa(klik) bekas Menteri Besar yg menjanjikan kemenangan mudah di Bagan Pinang, tetapi memberikan implikasi besar di peringkat nasional seperti yang telah dijelaskan oleh Tun Dr Mahathir (klik) dan Tengku Razaleigh Hamzah, kerana rekod salah laku ketua bahagian Umno Teluk Kemang itu.

PAS di atas kertas yang dijangka tewas sekiranya merujuk rekod pilihanraya sebelumnya, tambahan kredit lagi dgn kelebihan undi pos tentera di kawasan Dewan Undangan Negeri Sembilan ini, berhadapan dengan pelbagai faktor yang perlu diambil kira dalam pertimbangan politik sebelum memilih calonnya.

Negeri Sembilan dilihat para pendukung Pakatan Rakyat (PR) sebagai negeri keenam yang bakal akan ditawan mereka.

Barisan Nasional (BN) kini memerintah tanpa majoriti dua pertiga buat kali pertamanya selepas memenangi hanya 21 daripada 36 kerusi negeri pada pilihan raya umum lalu.

DAP menang 10, sementara PKR 4 dan PAS hanya mendapat 1 walaupun bertanding 13 kerusi, terbanyak antara tiga parti PR.

Maka Bagan Pinang kini menjadi medan untuk PAS PR, yg dalam semua pilihan raya kecil sebelum ini menunjukkan kehebatan jenteranya —cuba membuktikan bahawa parti itu adalah diantaranya yang paling layak selain PKR mengepalai PR di Negeri Sembilan dan mempunyai bakat-bakat yang boleh diketengahkan untuk kepimpinan negeri dan menjadi menteri besar.

DAP walaupun mendominasi pentadbiran Negeri Sembilan jika PR mengambil alih, telah faham dan tidak mungkin dapat menawarkan calon menteri besar kerana perlembagaan negeri itu juga (seperti Perak) meletakkan syarat jawatan itu hanya untuk orang Melayu dan Islam kecuali dikehendaki sebaliknya oleh Yang DiPertuan Besar.

Soalan ini pernah di tanya dan di bincangkan secara ilmiah oleh seorang pegawai yg berkhidmat dengan Tim Menteri Hassan Malek ketika terserempak di Restoren Dataran Jemapoh dipenghujung Ramadan kelmarin "Sekiranya PR berjaya menawan Negeri Sembilan"

PAS Negeri Sembilan mungkin akan mencadangkan tiga nama kepada jawatankuasa pusat — 1) pengerusi negeri Zulkefli Omar, 2) ketua PAS Teluk Kemang Ramli Ismail dan 3) bekas ketua Dewan Ulama PAS negeri Kassim Tahir.

1) Ramli adalah seorang pesara tentera yang pernah berkhidmat di Port Dickson sehingga tahun 1990 dan pengaruhnya diharap dapat membantu kempen PAS di Bagan Pinang yang mengandungi hampir 5,000 pengundi pos yang kebanyakannya anggota tentera. Pendekatan mesra rakyat rendah diri membuatkan penduduk Bagan Pinang cukup senang dan selesa dgn beliau.

2) Kassim pula adalah penduduk asal Kampung Si Rusa di pesisir pantai Port Dickson dan berpengaruh di kampung sekitarnya kerana latar belakangnya sebagai guru agama dan pada usia 69 tahun, masih lagi aktif memberikan kuliah agama di kawasannya. Anak2 murid beliau cukup ramai dan telah siap sedia untuk membantu menggerakan jentera parti.

“Jika bercakap soal calon menteri besar dari PAS, maka Zulkefli Omar adalah orang yang boleh dipersiapkan, dia juga adalah ahli politik sepenuh masa,” kata ahli strategi PAS Dr Zulkefly Ahmad tetapi menambah soal calon menteri besar belum difikirkan oleh parti itu lagi.

3) Zulkefli, 45, adalah seorang pemegang ijazah sarjana dan telah tewas tiga kali dalam pilihan raya sebelum ini — beliau juga dikatakan mempunyai peluang paling cerah menjadi calon di Bagan Pinang.

Pada pilihan raya umum lalu, beliau tewas di kerusi Lenggeng dengan majoriti 1,285.

Bagaimanapun di kalangan pemimpin PAS ada juga yang bimbang pencalonan Zulkefli akan membawa kesan buruk kepada parti itu.

“Tidak baik untuk parti sekiranya seorang pesuruhjaya negeri tewas dengan teruk dalam pilihan raya kecil,” kata seorang lagi pemimpin PAS yang bimbang dengan kewujudan pengundi pos yang tinggi —kira-kira 30 peratus daripada jumlah pemilih.

Jawatankuasa PAS pusat akan bermesyuarat pada 29 September ini di Port Dickson untuk menetapkan nama calonnya dan pengumuman akan dibuat dalam satu ceramah pada malam itu juga.

Ziarah Aidil Fitri jentera PR Juasseh/Jemapoh di Bagan Pinang PD ini juga telah mempertemukan kami dgn beberapa AJK Strategi Umno yg kerisauan dgn polimek pemilihan calon yg berkelayakan.

1) Tan Sri Isa, 2) Mohamad Najib (anak Ts Isa) dan 3) Ketua Pemuda Faizal adalah calon pilihan ajk Umno Telok Kemang bukan lah mengambarkan kehendak ahli-ahli Umno dan penduduk Telok Kemang sebenarnya apatah lagi masing2 pernah terpalit dgn tindakan Lembaga Displin Umno Parti dlm issu Politik Wang. "Umno Bagan Pinang masih terkial-kial" katanya.

Sekiranya cubaan Ketua Umno pusat Khairy dan sahabat rapatnya Ezam Md Nor ingin berceramah di PD akan di larang, " setiap patah percakapannya akan mengurangkan undi Umno, beliau tidak popular di negeri sendiri dan hampir keseluruhan Umno bahagian tidak mencalonkan beliau sewaktu pemilihan Ketua Pemuda Umno Malaysia tempohari" amaran dari gerak gempur pemuda umno Telok Kemang.

Dalam culaan terkini, mendapati hanya 40% sahaja yg ingin bersama Umno di Bagan Pinang. Manakala kawasan kubu kuat di Seri Rusa semakin merosot dgn culaan 10%. Pengundi saluran 2 dan 3 hampir 80% memilih PAS. Umno hanya selesa bernafas dgn pemindahan serta merta 1,800 pengundi Tentera (Pos) yg telah disiasat pernah mengundi PAS pada PRU12 dahulu.

Bandar PD, Bagan Pinang dan Telok Kemang semakin di penuhi dgn poster2 dan bendera2 parti Umno(BN) walau pun siri kempen belum di istiharkan oleh SPR. Mungkin akta SPR hanya untuk di kususkan kepada PR sahaja manakala Umno(BN) kebal dari sebarang akta.

Allah mungkin akan memberi kemenangan kepada PAS (PR) sekiranya bakal calon dapat membawakan imej yg terbaik dgn tambahan kesemua jentera PR memberikan khidmat mesra rakyat dan penerangan secara berterusan terutamanya dlm siri2 kempen dgn beradab penuh etika displin. Ketepikan tabiat2 kebudak-budakan. Mulakan kerja dan tarbiah dari sekarang dgn rasa jiwa yg bertanggung jawab dan keinsafan.

@PR Juasseh/Jemapoh@

No comments: