Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Thursday, April 30, 2009

Pilihanraya Dun Penanti. Umno semakin Gelisah

Jumaat 1hb May 2009

Umno dilihat semakin gelisah dan berada di dalam keadaan dilema sehinggakan terpaksa Biro Politiknya menangguhkan keputusan untuk mengumumkan samada Umno wajar meletakkan calonnya bertanding di dalam PRK Dun Penanti nanti. Parti yang semakin ditolak oleh orang Melayu ini semakin keliru dengan rentak politik PR terutamanya strategi yang sedang dimainkan oleh PKR di P.Pinang. Pada zahirnya dilihat PR P.Pinang kelihatan berpecah apabila dikatakan PAS Permatang Pauh menolak calon dari PKR sebaliknya inginkan calon dari PAS bertanding di Dun Penanti. Namun dalam situasi begini, Umno masih berhati-hati kerana bimbang akan terjebak ke dalam perangkap PR di P.Pinang.


Najib selaku PM amat teruja dengan tindakan Fairus meletakkan jawatannya sebagai Adun Penanti sekaligus memberi peluang untuk rakyat khususnya di Dun Penanti `menelanjangi' Najib sebagaimana yang telah berlaku sebelum ini. SPRM secara pantas dan cekap mengumumkan Fairus bersih dari dakwaan rasuah seperti yang didakwa, malang sekali Fairus mempunyai jiwa yang kuat dan moral yang tinggi tidak bercadang untuk menarik kembali keputusannya meletakkan jawatan sebagai Adun Penanti.


Hajat Najib untuk menawarkan Fairuz sebagai Adun bebas dan memberi sokongan kepada BN saperti strategi Perak, gagal. Digambarkan juga dalam media, bahawa Fairuz akan bertindak membongkarkan pertelingkahan dalaman PKR Penang, juga gagal. Bacaan Najib juga Umno tidak akan menyertai Prk ini, untuk kononnya mengelakan pembaziran duit negara. Anwar membidas Najib, Umno BN lah yg selama ini seringkali mempergunakan dana negara dan menjadikan intitusi kerajaan alat parti Umno tanpa beradab.


Sudah semestinya KJ mempunyai rancangan sendiri setelah menang dalam pemilihan Ketua Pemuda Umno walau pun dihukum lembaga Displin terlibat dengan politik wang. di aibkan terang-terang oleh Najib dan Mahathir. Keputusan pilihan perwakilan tidak lagi agenda utama dlm menentukan barisan kabinet Najib. KJ telah pun membuat rombakan besar-besaran membariskan ketua pemuda seluruh negeri. Sekiranya Umno turut menyertai PRK Penanti ini, kemungkinan Najib dan Mahathir akan di telanjangi lagi oleh pemuda Umno sendiri. Jika demikian keadaannya, apakah lagi modal Umno untuk berkempen di Dun Penanti nanti sekiranya calon Umno bertanding.


Sebaliknya, PR mempunyai berpuluh-puluh `peluru' untuk dihalakan kepada Umno di Dun Penanti. Sudah tentu`peluru-peluru' yang dimiliki oleh PR nyata jauh lebih banyak dari 6 kotak yang masih terpikul di bahu Ezam. Ezam yg dijanjikan sesuatu dan kembali ke Tun Abdullah melalui KJ, mungkin akan memasang strategi bergambung kuat dengan KJ menghapuskan pengaruh Najib Mahathir.


Suruhanjaya Pilihanraya mulai mengatur langkah kononnya untuk menjadikan pilihanraya ini lebih adil dan telus. Peraturan menghadkan penyokong semasa penamaan calon dan menghapuskan pondok panas semasa hari mengundi adalah kaedah paling `profesional' yang dirasakan oleh SPR bagi menjamin pilihanraya kali ini dan seterusnya adalah lebih adil dan telus. SPR tidak lagi peduli samada media kerajaan seperti TV dan radio memainkan propaganda dan kempen menyebelahi Umno/Bn tanpa ada ruang untuk PR menggunakan saluran yang sama. Kedengaran juga SPR terpaksa menangguhkan senarai pengundi baru yang berdaftar untuk mengelakan Tsunami anak-anak muda yang menyimbah PRK Permatang Pauh, Kuala Terangganu, Selambau dan Bukit Gantang.


Apakah SPR juga tidak menyedari bahawa terdapatnya jentera-jentera kerajaan dan kemudahan kerajaan yang digunakan oleh Umno/Bn setiap kali pilihanraya diadakan? Mengapa di dalam perkara ini SPR membisu ? Terlalu banyak yang seharusnya SPR fikirkan jika ikhlas untuk menjadikan pilihanraya di negara ini bermutu tinggi, adil dan bersih. Mengapa harus memikirkan tentang penyokong yang ramai dan pondok panas? Apakah dengan pondok panas tersebut benar-benar `memanas'kan Umno/Bn?

Kami tidak mahu mengulas kenyataan bekas MB Selangor, Khir Toyo yang menyatakan PR tidak perlu bertanding jika sudah tidak mempercayai SPR. Kenyataan dangkal dan kurang cerdik dari Khir Toyo sewajarnya dianugerahkan `penyapu'. Sebenarnya Khir Toyo sudah tidak mampu lagi bersuara di Selangor kerana pekungnya telah banyak terdedah sehinggakan baunya menusuk merata-rata di negeri Selangor. Harapan Khir untuk menjadi Ketua Perhubungan Umno Selangor juga musnah setelah Najib sendiri bertindak menamakan nama beliau sendiri sebagai Ketua Perhubungan Umno Selangor yang baru setelah membuang Muhammad Taib yg tersungkur dalam pemilihan Umno tempohari.


Kini, rakyat di Dun Penanti ingin melihat sendiri samada Umno yang sering menjulangkan kerisnya itu adalah anak `jantan' atau tidak.


Sekiranya tiada lagi `anak jantan' yang sanggup berpencak dengan PKR di Dun Penanti, kita syorkan Umno meletakkan Puterinya untuk menebus maruah Umno yang hampir tiada itu.

Salam Reformasi memerdekan Rakyat.

2 comments:

Anonymous said...

banyak2 prk, dipenanti gua x dapat pegi... tensionnye time tu lah adik ipar nak kwin la. tp xpe mgkin kali pasti kita menang jugak.bro luv tak pegi ke?

gua64 said...

Insyallah.... Mohon tiada aral melintang. S/U keno buek panggilan mesyuarat untuk menyusun jadual dan program ke Penanti....

Hati2 dalam perjalanan ke Kelantan. Dan tahniah, tambah sorang lagi ahli keluarga.

Sampaikan salam reformasi kepada Tok Guru Nik Aziz.

@@ Bro Luv @@