Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Tuesday, April 7, 2009

2 bukit menghimpit Batang Ai



Pakatan kuasai dua bukit, BN di Batang Ai
7hb April 2009


_______________________________________________________
9.20pm Maklumat rasmi. PRK BUKIT GANTANG Perak

PAS (PR) memenangi kerusi Parlimen Bukit Gantang dengan majoriti 2,789 undi.

Calonnya, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin (PR) mendapati 21,860 undi
Manakala calon BN, Ismail Saffian mendapat 19,071 undi.

Calon bebas mendapat 62 undi dan hilang wang deposit.
Ini bermakna PAS (PR) mengekalkan kerusi tersebut dengan tambahan majoriti, berbanding 1,566 undi pada 2008.
Kejayaan PAS itu disambut oleh para penyokongnya dengan membakar bunga api di kawasan padang di situ.
___________________________________________________________

10.30pm Maklumat Rasmi PRK Bukir Selambau (Kedah)

Calon PKR (PR) Manikumar Menang mendapat 12,632 undi
Calon MIC (BN) Ganesan mendapat undi 10,229 undi
Calon Bebas (13 calon) mendapat undi lebih kurang 1.200 undi

Majoriti Kemenangan PKR (PR) 2,403 undi

_____________________________________________________________



6.30 pm Maklumat Terkini PKR Batang Ai Sarawak
Calon Batang Ai : BN's Malcolm Mussem Lamoh : 3,907 undi

Calon PKR'(PR) : Jawah Gerang : 2,053

majority : 1,854

"Walau seberapa banyak sekalipun askar, polis atau pengawal istana digaji untuk melindungi dan menjaga tahta, namun tiada satu pun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata.
Walau seberapa banyak peluru bedil atau peluru meriam sekali pun digunakan, namun tidak satu pun dapat menyekat kemarahan aspirasi rakyat. Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka (berlakulah) perpindahan takhta dari istana ke muzium seni dan budaya"
-Sultan Azlan Shah ketika dianugerahkan Doktor Kehormat Undang-undang, di Majlis Konvokesyen, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang pada 29 Jun 1980.
__________
Tahniah kepada PR yang menang di Bukit Gantang dan Bukit selambau. Tahniah pada BN yang menang di Batang air. Rakyat perak dan Kedah telah memileh siapakah yang layak untuk memimpin dikawasan masing masing. Kemasukan Che det semula ke Umno serta pertukaran Ketua kerajaan yang baru tidak merubah keadaan. Buktinya kedua dua bukit ini maseh dalam gengaman PR. Kerajaan BN kena terima kuasa allah yg menetukan segalanya. Dengan mengunakan segala kekuatan termasuk media massa dan elektronik termasuk samseng2 upahan, mereka maseh gagal mempengaruhi pemikiran pengundi.
Kalau kita tengok TV ni setiap hari dari pagi sampai ke malam rasanya mereka tunjukan yang BN ni mendapat sokongan yang bertambah setiap hari. Kominikasi cara usang dan retorik dgn menyiarkan ucapanan2 Anwar sewaktu dlm kerajaan, menjerat Umno sendiri. Memanggil mereka2 yang memang Pro kepada BN untuk membuat kenyataan. Sampai rasanya rakyat pun dah bosan dan meluat nak tengok TV. Kenapa tak beri peluang kepada pihak yang tak pro pada kerajaan jugak. RTM tu kan hak rakyat malaysia jugak. Tak kiralah UMNO ke, MCA ke, PAS ke, PKR ke , asalkan rakyat malaysia mereka semua layak untuk mendapat berita yang benar dan adil.
Kepada menteri yang terlibat cuba lah buat pembaruan kepada kementerian penerangan ni. Dulu Dato Zainudin Maiden dah buat silap dah, takan nak ikut lagi. Rakyat Malaysia ni dah pandai dah. Da 50 tahun merdeka, maseh nak ikut perangai sempudal lagi. Buka lah Mata dan hati sikit. Malam tadi kat TV adalah penganalisa politik dipanggil untuk membuat liputan pilihanraya yg kita pun dah tahu keputusanya. Penganalisa politik semestinya lah memberi komen yang kita lihat tidak memihak kepada kerajaan atau pembangkang. Mesti memberi komen apa yang sebenarnya berlaku secara jujur. Tapi apa yg lihat mereka2 nie komen ya berat pada kerajaan. Rasanya perlu tukar profesion mereka nie kepada pengulas untuk BN sahaja.Tak perlu panggil jawatan penganalisa politik. Saya percaya ramai yang gelak dan tersenyum bila mereka ni buat komen masing masing.
_______________________________________________

No comments: