Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Saturday, January 17, 2009

UMNO TERSUNGKUR LAGI DI KUALA TRENGGANU


Jentera PR Dun Juasseh berkumpul 15hb Jan 09 (Khamis) sekitar pukul 11.30am di Pejabat PR Jemapoh. Turut bersama2 kami jentera dari PKR bahagian Rembau yg di ketuai sendiri oleh S/U En Norazizi Aziz. Rombongan kami ke Kuala Terangganu kali ini di sertai hampir diwakili semua zon, dari Kg Gentam hingga ke Tengkek. Kami bergerak secara konvoi berehat dan solat di Muadzam Shah. Di Terengganu, kami di

prk K Trengganu

tempatkan di sebuah rumah kenalan Tn Haji Rosli di kawasan perumahan Taman Gong Badak di bawah Parlimen Kuala Nerus. Sebelah malamnya, selepas makan malam, rombongan kami terus menuju ke Pejabat Perhubungan PKR Kuala Terengganu. Para pemimpinan PKR pusat telah berkumpul dengan tugasan penerangan dan siri ceramah di hadiri ribuan rakyat Kuala Terengganu dan padat dengan gerai2 makanan dan cenderahati. Kelipan lampu2 neon menambahkan lagi hiasan Bandar Terengganu yg barisi bendera2 dan poster2 parti. Suasana cukup tenang malah terlalu meriah dengan kerajinan jentera2 yg telah mula melimpah ruah datang dari seluruh pelusuk negeri. Terbayang kami bilakah suasana sebegini akan terjadi di Kuala Pilah dan DUN Juasseh khususnya.

cuma kali ini kami agak terpesona dengan YB Gobala (PKR)akan beberapa kenyataannya yg cukup berani dengan membidas provokasi pimpinan UMNO seperti KJ berkenaan dengan hukum hudud. " Saya seorang Hindu terlalu menghormati hukum2 Alquran dan tidak sepatutnya di debat oleh penganut agama lain. Hukum Hudud adalah Hukum Islam dan bukannya hukum orang Pas, orang Umno. Kalau saya seorang Hindu cukup kagum akan Tok Guru Nik Aziz akan ketakwaannya dan ilmu agamanya, bagaimana orang Islam yg lain. Dlm Hindu budaya tanda hormat dengan mencium kaki, maka saya terlalu ingin cium kaki Tok Guru, tapi beliau tak kasi.



Ini juga mengingati kami satu ceramah YB Gobala bersama2 YB Tian Chua sekitar tahun 1999 di Pekan Juasseh. Saya pernah duduk bersama2 dgn Tok Guru, Kelembutan dan alimnya beliau, seolah2 pintu syurga terbuka untuk saya"

Terpandang juga satu poster ceramah Ezam pada 14hb jan 09. (Pendedahan Surat rayuan Anwar kepada Mahathir 1998) Kehadiran cuma 80 orang termasuk orang2 Pas yg menyangka suara itu adalah DSAI. Sedihnya Ezam sendiri tidak lagi di pedulikan oleh orang2 UMNO dlm meraih simpati. Begitu juga siri ceramah2 pimpinan Umno yg lain. Umno terpaksa merasuah dengan program2 kononnya bantuan dan peruntukan dlm saat2 terakhir melalui kementerian masing2.

10am - Jumaat Di Pejabat perhubungan PKR KT, ruang pejabat penuh sesak dgn kehadiran untuk bersama2 menghayati mandat DSAI bersama2 para akademik, bahaya dan pincangnya Bahasa Melayu dan mundur kualiti matematik, sains ketika ini dlm bahasa penghantar Bahasa Inggeris. Sedangkan Muzaffar sendiri wajib lulus bahasa Rusia ketika bersama angkasawan Rusia ke angkasa ketika dulu. Anwar memperingati para cerdikawan agar perlu berjuang tanpa kenal erti penat dan takut mempertabatkan semula sistem pendidikan yg semakin hilang roh intelektualnya.

12.30am - Kami terlalu berhajat untuk solat jumaat di Masjid Kristal yg kononnya puluhan juta di belanjakan pembinaannya oleh Kerajaan Terangganu sebelum ini. Dan juga kami akui persekitarannya cukup cantik disamping terdirinya beberapa replika masjid2 yg ternama dari seluruh negara. Malangnya hajat kami tak kesampaian, Masjid itu hanyalah untuk perhiasan dan tarikan pelancungan dengan membayar rm10-rm15 bagi setiap kemasukan lawatan. Lebih sedih lagi, di beritakan tunjuk arah kiblat tersasar dari yg sepatutnya. Dengan kesuntukan waktu, kami bergegas ke arah masjid persekitaran kampung tersebut. Khutbah penderitaan Umat Islam Palastine apabila suara dan kelantangan pimpinanan Negara Arab yg kaya telah di sumbat dengan kemewahan yahudi dari memperjuangkan nasib penderitaan dan kemiskinan Umat Islam dan negera Islam. Terlalu malang, indahnya binaan masjid2 hasil dari penderitaan umat tapi kosong dari roh keislaman. Kerisauan kami, adanya masjid2 akan mendatang cuma untuk menunjukan keindahan binaan di samping memungut hasil lawatan sahaja dan terus menyisihkan fungsi dan matlamat asal sebagai balai ilmu dan tarbayiah.

Walau badan cukup letih dan masa tidur tidak menentu, kami gagah juga melawat sekitar Kuala Terengganu dan belajar rakyat Terengganu cara berpolitik. Keazaman, gigih dan bijak mencatur pemimpin, membuatkan kami cukup teruja. Terengganu, bukanya mudah di sajikan dgn janji2 atau di gula2kan dengan retorik pembangunan atau sogokan. Terengganu juga bukannya yg suka mengagong2kan pemimpin. Bagi mereka, menteri2 dari setiap parti politik yg di pilih, cuma sebagai ketua pengurus. Dan meraka akan pilih yg lain sekiranya prestasi pengurus tersebut tidak dapat seperti apa yg sepatutnya.


Rombongan kami telah di bawa berehat di sebuah perkampongan peranginan tepi pantai kenalan Tn Haji Rosli di Penarik. Kebetulan pengusaha tersebut dari Kuala Pilah (atuk kepada ajk Gentam kami) Kami minum teh dgn keropok lekor sambil menghirup udara angin laut cina selatan. Ombaknya cukup kuat dan mungkin tidak sesuai untuk mandi-manda bagi kanak2. Pemandangan semula jadi yg cukup cantik. Terpandang kami sebelum sampai kesimpang masuk, satu poster besar, gambar PM bersama2 Azlina (Menteri pelancongan). Terfikir kami, kalaulah UMNO ini betul2 pejuang bangsa Melayu. Tempat peranginan oleh pengusaha Melayu ini, perlu dibantu dgn sebaik2 mungkin. Bantuan dari mentadbir, promosi, dan memperindahkan landskap agar di kenali dan di kunjungi dari setiap pelusuk. Tapi selalunya, tempat2 ini akan di beri pampasan seterusnya akan di jual oleh towkeh2 luar yg kaya.

Sebelum ini, jentera2 yg telah sampai awal, membawa kabar susasana agak dingin. Cuma persekitaran jalan2 di hiasi bendera2 parti. Kenderaan tidak jam dan tidak seperti Permatang Pauh. Agaknya jentera2 parti telah membuat persiapan awal dari poster dan bendera. Perculaan telah lama siap. Dan siapa yg menang pun telah dapat di tentukan sejak awal. Hari2 yg seterusnya cuma di isi dengan program penerangan di samping menjawab semula tomahan BN UMNO yg semakin rakus dgn provokasi fiftnah melalui media akhbar dan TV.


Hari mengundi barulah susana tenang atau dingin ini, bertukar dengan pesta mengundi. Barisan perayu undi dan kenderaan Parti (PR) telah keluar yg tidak tahu dari mana puncanya memenuhi setiap ronga2 bandar Terengganu. Kuala Terengganu bertukar wajah penuh dgn corak2 hijau bulan. Kenderaan, lampu2 jalan dan pokok2 berkibar bulan hijau dengan tugasan jentera2 perayu undi. Kagum kami, dibawah panas terik, anak kecil muslimah berpusu2 menyambut para mengundi dengan senyuman dan sopan. Insyaallah, semangat ini akan kami bawa ke Kuala Pilah. Cafe2 pula, di jadikan ibu pejabat oleh bloggers yg di ketuai oleh Raja Petra. Kami sempat mendapat khidmat nasihat dari bloger Pahang daily cucu mat kilau dan mencadangkan PR Pilah dan Juasseh mengadakan krusus blog lepas saja PRK KT ini.


Mandat penting DS Anwar dan Tn Guru Nik Aziz: Kita adalah hamba Allah dan bukan hamba Duit.





9.25 malam Calon PAS memenangi pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu menang dengan majoriti 2,631 undi. Calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut mendapat 32,883 undi manakala calon BN, Datuk Wan Ahmad Farid mendapat 30,252 undi. Calon bebas, Azharudin Mamat pula mendapat 193 undi.

Wahid: "Saya bukan hero PAS, Pakatan"

Ketua PAS Kuala Terengganu, Mohd. Abdul Wahid Endut yang memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu semalam menolak andaian bahawa beliau merupakan "hero" mempertahankan maruah parti itu dan Pakatan Rakyat.
"Saya bukan hero, saya tidak menganggap diri saya sebagai hero," kata beliau.Beliau mngucapkan selamat jalan kepada pengundi-pengundi dan penyokongnya yang datang dari luar Kuala Terengganu.
Ia merupakan antara perkara dan 'tugasan' awal dilakukan oleh beliau beberapa jam selepas dipilih sebagai Ahli Parlimen Kuala Terengganu.
Beliau yang turut diberikan nama sebagai "MAWI" dijadual mengangkat sumpah sebagai anggota Dewan Rakyat bulan depan.
Ia merupakan percubaan pertama beliau di peringkat kerusi Parlimen.
Mohd. Abdul Wahid, 52, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kerusi Wakaf Mempelam berkata, ada banyak pihak yang sepatutnya dianggap sebagai hero.
"Ada satu hari (Ahli Parlimen Seputeh dari DAP), Teresa Kok berkempen bersama saya dan saya mengatakan beliau sebagai hero kerana berada dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri... saya bukan hero," kata beliau yang dilihat sebagai pemimpin lapisan PAS untuk peringkat pusat.
Wakaf Mempelam merupakan salah satu daripada empat kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam bahagian Parlimen Kuala Terengganu.
Peningkatan dalam undi di DUN itu dikatakan telah membawa kepada kejayaan PAS dan Pakatan Rakyat menguasai Kuala Terengganu.
Mohd. Abdul Wahid merupakan ADUN Wakaf Mempelam selama lima penggal.
Mengenai keutamannya selepas muncul Ahli Parlimen, Mohd. Abdul Wahid berkata, beliau mahu memberi tumpuan ke atas usaha menguasai keempat-empat kerusi DUN bersama kerusi Parlimen Kuala Terengganu.
"Apabila Bahagian Kuala Terengganu diketuai oleh Datuk Wan Abd. Muttalib Embong (kini Penasihat PAS Kuala Terengganu dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu), beliau mahu membuat rekod dengan memenangi kerusi Kuala Terengganu dan semua empat kerusi DUN.
"Pada tahun 2004, apabila saya mengetuai Bahagian Kuala Terenggnu kami hanya menang dua DUN dan meningkat kepada tiga pada 2008.
"Sekarang (semalam) kerusi Parlimen diperoleh dan saya mahu mengulangi rekod 1999 dibuat Wan Abd. Muttalib," katanya.
Mengulas lanjut, Mohd. Abdul Endut juga berkata, pihaknya akan mengatur langkah untuk menawan Terengganu dalam pilihan raya umum akan datang.
Kemenangan semalam menandakan Pakatan Rakyat akan menuju ke Putrajaya dalam waktu terdekat, Insyaalah
pada pilihan raya akan datang... kini ada peluang, tetapi bila akan berlaku tidak pasti... sasaran saya ketika pilihan raya umum akan datang," katanya.





http://picasaweb.google.com/GUA1964/PKRKT?authkey=jcjnH2TpmV8
(klik gambar2 PRK KT)








(klik http: gambar2 PRK KT)
http://picasaweb.google.com/GUA1964/PRKKT?authkey=zndQsQ9ZWh8&feat=directlink






























1 comment:

khancha2692 said...

Mengapa UMNO tolak ISLAM...? Islam bukan agama ciptaan PAS tapi Agama ALLAH....Untuk UMNO, cari lah Bumi & Langit lain untuk bernaung....UMNO tak layak untuk menumpang di bumi ALLAH ini....