Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Sunday, March 7, 2010

Misi , Visi & Objektif Yb Zulkifli Nordin Dulu , Kini Dan Selamanya




Oleh: professor

"Yang di tunggu – tunggu tiba jua , dan yang pasti nampaknya ia menjadi semakin rumit , kusut dan bercelaru. Tetapi itu lah sebenarnya yang dikehendaki oleh YB Zukifli Nordin dan Najib , UMNO & BN.

Mudah saja tugas dan tanggungjawab YB Zulkifli Nordin , sejak selesai PRU 12 08 Mac 2008 lalu. Tidak perlu lah di’flashback’ terlalu panjang sehingga ke tarikh 08 Mac 2008. Cuma lihat apa yang terjadi dalam 3,4 bulan terakhir ini. Kemudian baru lah secara perlahan – lahan cuba ingatkan apa yang telah terjadi dan berlaku , apa yang telah dibuat , apa yang telah dilakukan oleh YB Zulkifli Nordin ni.


Mungkin kesimpulan awal yang boleh dibuat , dan bagi mereka yang pernah mengikuti tazkirah , ceramah dan sesi penerangan YB Zulkifli Nordin ni di beberapa lokasi dan tempat , kata beliau apa yang diperjuangkan ialah islam. Jadi misi , visi dan objektif beliau dalam PKR ialah membawa motto islam.

Dan kalau diperhatikan sehingga terkini , beliau masih lagi menetapkan garis islam sebagai sebab beliau tidak meneruskan hadir diri dalam Jawatankuasa Disiplin Parti PKR , disebabkan oleh adanya ahli terdiri dari orang – orang bukan islam , kata beliau "Panel bukan islam tak boleh bicarakan saya"

Apakah misi , visi , objektif sebenar YB Zulkifli Nordin ?

MISI

Jadikan PKR bukan sebagai tempat penyatuan bangsa – bangsa utama Melayu , Cina dan India.

Sedangkan misi utama PKR seperti yang diilhamkan oleh DSAI ialah wadah penyatuan bangsa Malaysia. Disamping lain – lain tujuan , antaranya inilah platform terbaik untuk memecahkan BN , dimana di dalamnya terdapat 3 komponen utama , iaitu UMNO yang mewakili orang – orang Melayu dan Bumiputera , MCA yang mewakili bangsa Cina dan MIC yang memperjuangkan orang – orang India.

VISI

Jadikan PKR tidak sesuai utk orang – orang bukan islam , cina & india di semenanjung

Jadikan PKR tidak sesuai untuk orang – orang iban , kadazan , dusun kadazan , bajau , murut di sabah dan Sarawak

OBJEKTIF

Mewujudkan suasana dan keadaan ‘extreme’ dengan islam dalam PKR

Mewujudkan suasana dan keadaan tidak selesa kepada orang – orang Cina ,India , Iban , Dusun Kadazan , Bajau , Orang – orang Asli Jakun , dalam PKR

[ Besar kemungkinan pimpinan PKR sudah maklum dan ‘aware’ dengan ‘perjanjian sulit’ antara sdr yb zulkifli nordin dan najib ]

Flashback Penubuhan PKR

Mahathir tidak diberitahu , UMNO juga tidak tahu , apatah lagi BN tidak dimaklumkan , iaitu sejarah penubuhan awal PKR sebagai Parti KeADILan pada peringkat awalnya di Kemaman gagal dikesan oleh Cawangan Khas dan juga ‘Military Intelligent’.

Hasilnya lahirlah parti yang ada hari ini. Terima kasih kepada sdr Abdul Rahman Yusuf , Pengerusi PKR Terengganu [ sekrang ] yang berusaha gigih dan dari dulu hingga sekarang.

Perkara sudah terjadi , peristiwa sudah dilakar , kata derih jusoh “memahat sejarah , mencipta tamadun” mungkin boleh dipakai dalam hal ini.

UMNO akhirnya terpaksa berhadapan dengan musuh yang tahu ‘rahsia’ sebenarnya. Selama ini musuh – musuh UMNO hanya membuat andaian akan kekuatannya. Tetapi kini musuh – musuhnya seperti PAS & DAP berserta PKR sudah kenal di mana kudis , kurap , bisul dan segal macam kecacatan pada ‘punggung’ UMNO. Nak buat macam mana ?

Sehinggakan ada cerita yang terkeluar dan berlegar perkara – perkara kecil , di ‘coffee – coffe house’ bukan setakat di lembah kelang , malah di seluruh Negara , hingga ke warong – warong tepi jalan , kononnya Mahathir mengamuk sakan , dek kerana Pendatftar Pertubuhan meluluskan warna biru bendera PKR dan berserta logonya .

Sudah jelas kini PKR , musuh utama UMNO & BN , bukan PAS & DAP. Mungkin harga bagi pengundi – pengundi dan penyokong – penyokong bukannya RM300.00 SAHAJA , sepertimana harga bagi satu [ 1 ] undi bagi penundi PAS dalam satu2 pilihanraya , begitu juga harga bagi pengundi – pengudni Cina & India dlm PKR paling mahal berbanding dgn org2 cina dalm MCA atau orang2 india dalam MIC.

Sudah semestinya juga dengan harga pengundi – pengundi Melayu dalam PKR agak mahal berbanding dengan orang – orang Melayu dalam PAS. Lebih – lebih lagi lah harga bagi MP dan ADUN dari PKR, kini ianya terlalu mahal untuk dibayar. Bayangkan berapa harga yang akan dibayar untuk sdr yb zulkifli nordin ini ???

Politik orang – orang Melayu bukan seperti orang – oang Cina , yang banyak memperjuangkan soal – soal Ekonomi dan Pendidikan terutamanya. Tidak lah diketahui , hasil dari tindak tanduk sdr yb zulkifli nordin ini , samada orang - orang Cina , India , Murut , Dusun Kadazan , Malanau , Iban , Bajau dan lain – lain masih rasa selamat berada dalam parti baru PKR ini ?

Akhirnya , samada perjuangan sdr yb zulkifli nordin untuk menjadikan PKR sebagai sebuah platform yang tidak sesuai untuk orang – orang Cina dan India khususnya , atau tidak banyak bergantung kepada kekuatan DSAI dan kepimpinan.

Nota

Dapat dilihat kesan langsung selepas 12 tahun penubuhan PKR ialah , PAS telah mewujudkan NGO seperti Kelab Penyokong PAS , begitu juga DAP sudah mula membuka secara aktif cawangan – cawangan yang diketuai oleh orang – orang Melayu. Cuma UMNO , MCA & MIC masih belum berani membuka keahlian kepada pelbagai kaum. Mungkin saranan Najib untuk membuka keahlian BN [ bukan UMNO , MCA & MIC ] kepada NGO , dan lain – lain kumpulan penyokong adalah sebagai natijahnya.

Ada kewajarannya parti memecat beliau. Sama - sama kita lihat UMNO akan memaksimakan penggunaanya sehingga PRU 13. Selamat tinggal sdr yb zulkifli nordin

"
@PR Juasseh/Jemapoh@

No comments: