Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Saturday, March 6, 2010

Lembaga Displin PKR mula bertindak....Pecat Zulkifli


Ahli parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin dipecat daripada Parti Keadilan Rakyat.

Perkara tersebut diumumkan ketua umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim pada sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya petang ini.

Sehubungan itu, Zulkifli juga diminta mengosongkan kerusi parlimen Kulim-Bandar Bharu yang dimenanginya pada pilihan raya umum 2008.

Bagaimanpun Zulkifli dibenarkan membuat rayuan dalam tempoh 14 hari berhubung pemecatan itu.

Dua hari lalu, Zulkifli dihadapkan ke lembaga jawatankuasa dispilin PKR tetapi bertindak keluar selang sejam kemudian.

Beliau dihadapkan ke jawatankuasa itu bagi memberi penjelasan berhubung bidasannya terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan membuat laporan polis ke atas ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Zulkifli mendakwa panel yang sepatut menentukan masa depannya hari ini sepatutnya dianggotai oleh orang Islam kerana ia membabitkan penggunaan isu kalimah Allah dan agama Islam.

Dakwaannya itu bagaimanapun ditolak dan menurut setiausaha agung PKR, Saifuddin Nasution, kes Zulkiflil Bukan Soal Pendirian Kalimah Allah (klik) dan tidak kena mengena dengan isu kalimah Allah. Zulkifli cuba mengalih perhatian dari isu yang sebenar.

Zulkifli sering kali tersasar tindakan dalam menghayati semangat berpasukan dan persetujuan semangat Konvensyen Pakatan Rakyat.

Parti Keadilan Rakyat mengambil tindakan tegas keatas mana-mana ahlinya yang melanggar displin.

Majlis Pimpinan Pusat sebulat suara melucut keanggotaan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Nordin.

Beliau diambil tindakan diatas laporan polis yang difailkan beliau terhadap Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dan kandungan wawancara di televisyen yang melanggar Perkara 27 Perlembagaan Parti.

Perlucutan ini berkuatkuasa Isnin depan.

No comments: