Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Saturday, May 9, 2009

DUN PERAK belum bersidang ???

Setelah meneliti dan menghayati peristiwa di DUN Perak melalui rakaman video Malaysiakini dan TV Pas, juga mendengar berkali-kali rentetan peristiwa oleh MB Nizar, kemungkinan bahawa Sidang DUN Perak belum lagi bersidang. Walaupun kami bukan hakim yang berhak untuk membuat keputusan sah atau tidak sahnya persidangan ini, sebagai rakyat biasa bernaluri bahawa MB Umno DPulaulah punca segala honar dan nanah di DUN Perak. Kedegilan MB Umno DPulaulah yang menyebabkan Tuanku Raja Muda menunggu lebih lima jam.

Speaker Sivakumar telah menyatakan dengan jelas bahawa 10 ADUN yang digantung mesti keluar daripada dewan bagi membolehkan Sidang DUN dimulakan. MB Umno DPulau serta enam exco dan tiga lompat, enggan dan degil dengan arahan speaker. Bentara juga tidak mahu mendengar arahan speaker. Sekiranya mereka keluar, Sidang DUN boleh dimulakan dan Tuanku Raja Muda boleh segera bertitah ucapan. Tuanku tidak perlu menunggu lebih lima jam di Kamar Diraja. Untuk makluman, Mahkamah Persekutuan hanya mengistiharkan bahawa penggantungan mereka dibatalkan tetapi mahkamah yang sama juga telah menolak untuk mengistiharkan bahawa keputusan speaker ini menyalahi undang-undang. Bermakna tindakan dan keputusan Speaker tidak membenarkan 10 ADUN ini keluar adalah tidak menyalahi undang-undang. Speaker masih berkuasa penuh.

Speaker juga telah menyatakan bahawa usul untuk memecatnya telah ditolak di dalam kamarnya sehari sebelum Dewan DUN bersidang. Speaker menolak dengan alasan bahawa usul tersebut diusul dan disokong oleh ADUN yang sedang digantung kehadirannya. Oleh kerana ADUN berkenaan sedang digantung, maka usulnya tertolak secara otomatik.( Kenapa usul tersebut tidak diusul dan disokong oleh ADUN UMNO yang bukan exco? )

Dalam riuh rendah dewan, Timbalan Speaker Hee (DAP yg melompat ke bebas) merampas kuasa Speakernya. Hee tidak mengikuti aturcara majlis. Aturcara majlis sepatutnya dimulakan dengan titah ucapan pembukaan Sidang DUN oleh Tuanku Raja Muda. Tetapi Hee 'membuka' Sidang DUN dengan menerima usul memecat Speaker Sivakumar dan melantik Speaker baru. Kemudian diikuti dengan majlis pakai jubah dan angkat sumpah Speaker baru. Tindakan Hee ini telah menyebabkan Tuanku Raja Muda terpaksa menunggu lebih lama lagi. Tindakan ini secara langsung telah menggambarkan bahawa UMNO telah menghina Tuanku Raja Muda yang sedang menunggu di Kamar Diraja. Kamar Diraja bersebelahan dengan Dewan Sidang. (Kita fikir sedalam-dalamnya, Bukankah Umno yang membelakangi peraturan dan menghina dewan. Melanggar perlembagaan bermakna Umno derhaka kepada Tuanku Raja Muda?)

Tuanku Raja Muda terus dihina apabila Speaker baru menangguhkan sidang selama satu jam. Selepas satu jam Speaker baru telah menerima dan meluluskan pula usul membatalkan Sidang DUN bawah pokok. . (Dulu BN kata sidang ni tak sah. Kalau tak sah, apa hal lak, usul batalkan keputusan Sidang DUN itu? BN tak sedar ke yang mereka dengan sendirinya telah mengesahkan Sidang DUN bawah pokok itu sah sesah-sahnye. Tapi yang peliknya kalau sidang itu sah, kenapa yang digantung itu ada bersama. Sepatutnya duduk di luar dulu dan baru masuk ke dewan setelah usul pembatalan itu diluluskan oleh Speaker baru. Memang skrip kelamkabut dan bakal memakan tuan.)

Selepas itu tangguh lagi sejam. Tuanku Raja Muda terus menunggu. Rupa-rupanya pada waktu ini Speaker Sivakumar dikeluarkan secara paksa daripada kerusi speakernya. Speaker Sivakumar memaklumkan bahawa beliau dikurung dan dikunci di dalam sebuah bilik seperti stor sehinggalah selesai titah ucapan diraja.

Kami berpendapat bahawa Tuanku Raja Muda hanya menyampaikan Titah Ucapan Perdana DiRaja sahaja. Tuanku Raja Muda tidak merasmikan pembukaan Sidang DUN Perak kerana Speaker Sivakumar belum lagi memulakan sidang. Tuanku Raja Muda hanya menyampaikan amanat serta harapan agar ekonomi dan kesihatan rakyat Perak dapat dipertingkatkan. Baginda tidak langsung menyentuh tentang politik Perak. Satu Malaysia dan Satu Dunia menjadi saksi bahawa Sidang DUN Perak sebenarnya belum lagi bersidang.

Jikalau DUN Perak belum bersidang, apa akan jadi dengan 20 ADUN UMNO dan satu ADUN MCA itu? Setiap ADUN mesti menghadiri Sidang DUN walaupun cuma lima minit dalam tempoh enam bulan. Tempoh enam bulan untuk 21 ADUN itu tinggal beberapa hari lagi. 13 Mei 2009 adalah tarikh akhir untuk mereka hadir sidang. Sekiranya dewan tidak bersidang sehingga tarikh tersebut, Speaker Sivakumar boleh mengistiharkan bahawa jawatan mereka sebagai ADUN telah gugur dengan sendirinya. Tetapi berani ke UmnoBN menghormati peraturan dewan menjunjungi Raja Berpelembagaan dengan mengikuti perintah Speaker Sivakumar ?(yg 0masih sah)

Ramai yang bertanya sah ke Ganesan sebagai speaker pasal tak angkat sumpah pun depan Sultan atau Raja Muda Perak. Ini lagi satu silap besarnya UMNO. Sekarang Hee dan Ganesan atau zambri boleh dituduh penderhaka paling hebat. Soalan orang ramai...semalam dun perak bersidang ke masa Sivakumar diusir sedangkan Raja Muda Nazrin tiada di dewan ?ketika itu pening lagi mahkamah dan dunia akan mentertawakan kita. Najib paling besar menanggung malu.

Setelah selesai Titah Diraja ..Tuanku Raja Muda mendahului bersalam dengan ADUN PR didahului oleh DS. Nizar. sesudah itu bersalam dengan ADUN PR yang lain dan diikuti oleh ADUN BN. Raja Muda perak sesudah itu meninggalkan Majlis, dengan diiringi oleh DS. Nizar yang difahamkan Dato Ngeh dipanggil mengadap di Kamar Raja.

Saya iringi Tuanku keluar dan Tuanku mengatakan Baginda mahu bekerja dengan Pakatan Rakyat .. MB Nizar

Mengapa begini caranya perlakuan mereka orang2 BN ni yang kononnya golongan yang faham TER amat kepada rukun negara itu?? Kami tidak emosi, bila berhadapan dengan isu politik atau apa2 kejadian politik. Tetapi, kejadian di DUN Perak ini berjaya menitiskan airmata ramai rakyat. Kerana negara kita yang dikenali seantero dunia ini sebagai negara yang utuh sistem kerajaan dan dokumen perundangannya telah menjadi sejarah hari ini apabila satu cabang sistem demokrasinya dicemar dan dihina kemuliaannya sedemikian rupa.

Bagaimana mungkin menjadi sah sidang DUN hari ini pabila perasmiannya pun belum dibuat tapi semua usul oleh pihak BN sudah dilaksanakan. Begitu sekali BN Perak menghina kedaulatan perundangan dan kesultanan Perak, dengan melakukan sedemikian rupa perlakuan pengambilan-alih speaker dewan. Oh! begini rupanya cara menukar speaker dewan!

Pihak Polis terhina oleh arahan politik dan telah mencemar Dewan. Dewan adalah tempat menggubal undang2 dan Polis adalah pelaksana. Polis patut tumpukan perhatian kepada kes2 jenayah yang dah meningkat. kes ragut, kes bunuh bukan kes2 politik...

Kami cuba sedaya upaya bersangka baik... sekurangnya kebijaksanaan Tuanku Sultan telah membogelkan UMNO hingga menampakkan nanah dan busung, lendir dan hanyir bukan hanya kepada rakyat Malaysia malah warga dunia.

@@Bro Luv@@

No comments: