Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Friday, May 14, 2010

PRK SIBU - Laluan Sukar bagi DAP

Semasa Pilihanraya Kecil Hulu Selangor, ramai bloggers yg menulis tentang ramalan bahawa PR akan tewas dgn majoriti tipis.

Ada diantara artikel tersebut ditulis bloggers dua hari sebelum hari mengundi. Selama 3 hari kami telah dihubungi bertubi2 dari rakan2 yg tak berkesempatan hadir untuk mengetahui keadaan semasa. Jam 5.30pm dan sebelum keputusan rasmi diumumkan, kami telah merasakan PR akan tewas walau pun sewaktu itu 40% peti undi telah diumumkan, PR sedang mendahului dgn majoriti 2000.

PR tewas akhirnya apabila peti undi dari Felda diumumkan. Sepanjang itu juga biro media Juasseh/Jemapoh saudara Mizan sentiasa update keputusan terkini melalui SMS. Syabas....Tn Hj Mizan...bersemangat walau pun tak berkesempatan hadir kerana kesihatan anak yg baru lahir terganggu.

Dalam perjalanan balik dari Kuala Kubu Bharu, kami mendapat panggilan telefon dari , rakan blogger. “Hey bro…your prediction came true la.”

Apa yang mereka tulis bukan lah ramalan Nujum Pak Belalang. Tapi mereka tak boleh tulis secara terus kerana masih dalam keadaan perang. Meraka tulis selepas membaca, mengira dan melihat apa yang berlaku dilapangan. Zentrum Studies dan Merdeka Center juga berbuat demikian.

Sebaik sahaja selepas Penamaan Calon, Prof. Dr. Abu Hassan dari Zentrum Studies membuat unjuran bahawa BN mendahului PR 60:40. Merdeka Center memberikan angka 55:45. Hakikatnya, PKR mengekori sepanjang masa.

Bloggers juga bukan meramal dengan melihat cahaya dalam air. Dia melihat angka-angka dan petunjuk dari lapangan sebelum membuat ramalan. Dia bukan melihat berapa ramai jumlah yang datang ceramah atau berapa banyak poster dan sepanduk direntangkan. Dia mempunyai data bagi setiap Daerah Mengundi, setiap lokaliti dan setiap saluran. Dia tau berapa lelaki dan berapa perempuan. Dia juga tau berapa anak muda dan berapa orang tua.

Dan sebaliknya kami juga meneliti berapa ramai samseng2 yg menganggu pengundi dan perayu undi. Dan betapa angkuhnya secara terang2an pemimpin negara samada dlm media atau siri2 ceramah2, yg merasuah dan melanggar akta SPR dgn menggunakan jentera2 kerajaan secara meluas.

Dia juga tau berapa orang yang sudah mati dan berapa orang yang sudah berpindah atau dipindahkan sejak PRU 2008. Dan dia juga tau berapa ramai pengundi baru yang pertama kali mengundi.

Berapa ramai pemimpin parti yang mempunyai maklumat dan menubuhkan jentera culaan seperti bloggers tersebut?

Bila mereka minta bloggers membuat ramalan PRK Sibu, ada yang berkata merepek. Tetapi ada sebahagian bloggers yg membuat kajian secara statistik lengkap dan penelitian secara jujur. Bukan macam sebahagian pemimpin PR NS/Selangor yang masih menggunakan data 2008 untuk PRK Hulu Selangor dan masih mengharapkan gelombang 2008 tanpa memperdulikan data-data semasa.

Bagaimana penganalisis pilihanraya membuat ramalan tentang Sibu?

Kita tengok sebahagian penganalisis dan bandingkan dengan kajian-kajian yang dibuat oleh badan-badan bebas yang lain.

DUN N47 Bawang Assan


Rassau, Penasu dan Bawang Assan merupakan kawasan yang paling ulu dalam Parlimen Sibu. Sama macam Kawasan SKC dan juga Felda di Hulu Bernam. Lagi ulu dan mundur kawasan tersebut, maka makin kuat lah BN. Tidak ada bezanya Melayu Ulu di Hulu Selangor dengan Iban Ulu di Sarawak. Semuanya tunduk kepada BN hasil dari proses pembonsaian minda yang dilakukan oleh Umno dan BN.

DAP mampu meningkatkan prestasi mereka di kawasan-kawasan yang bermajoriti Cina, tetapi masih belum cukup setakat ini untuk memintas BN. DAP memerlukan 70% undi Cina untuk menang, sekaligus mampu bersaing dengan BN di DUN Nangka.

N48 Pelawan.

Ini adalah kubu kuat DAP. DAP menang dengan majoriti 3132 dalam PRU 2008 yang lalu. Apa yang perlu dilakukan oleh DAP ialah meningkatkan lagi majoriti. Kalau setakat unjuran yang ada diatas, masih belum mencukupi. Tetapi adakah DAP mampu berbuat demikian? Terpulang kepada pakar-pakar strategi DAP yang berada disana.

N49 Nangka.

Ini pula kubu kuat BN. Majoritinya Melayu dan berfikiran bahawa kalau tidak ada Taib Mahmud, Melayu Sarawak makan ubi kayu. Disinilah juga tempat dimana terdapat 2529 pengundi pos yang mana hampir 90% daripadanya akan pergi ke BN. DAP mungkin boleh menang di Bawang Assan dan Pelawan, tetapi jumlah undi yang akan diperolehi oleh BN di DUN Nangka akan meranapkan jumlah keseluruhan yang diperolehi oleh DAP.

Dibawah adalah unjuran keseluruhan yang mampu diperolehi oleh DAP…kecuali DAP mampu melakukan sesuatu yang luar biasa.

DAP mampu mengimbangi kekuatan BN di Bawang Assan dan menang dengan bergaya di Pelawan tetapi terpaksa tunduk kepada BN di DUN Nangka. Undi Pos akan memainkan peranan untuk memenangkan BN dan sudah pasti BN akan menggunakan peluang ini semaksima mungkin.

Jumlah diatas adalah unjuran selepas ditolak undi yang akan diperolehi oleh calon Bebas. Dianggarkan, calon Bebas akan memperolehi sekitar 1000 undi, dan sekiranya ini berlaku, maka calon Bebas memainkan peranan penting untuk menewaskan DAP.

Bagaimana kalau undi yang diperolehi oleh calon Bebas itu memihak kepada DAP?

Fuh!!! Perhatikan kajian dari masa kesemasa yang dibuat oleh Zentrum Future Studies disini.

Kami turut mendoakan Tuan Haji Adly (Tim PJ PAS Melaka/penceramah tetap PR Juasseh) sentiasa dilindungi dan dianugerah kan keberkatan yg kini berada di SIBU dlm siri membantu kempen PRK.

PR Juasseh/Jemapoh masih tertunggu2 sistem lengkap dan taklimat culaan dari pakar IT kami Bro..Burn


No comments: