Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Sunday, May 16, 2010

Fajar Kebangkitan Rakyat Sarawak- PR-DAP Menang dlm kesengsaraan



Pengundi SIBU boikot media perdana yg kerap dgn unggutan dan fitnah dan mulai beraleh ke media internet sumber terkini. Mungkin ini sumber terkini dan kemenangan PR.



Parlimen Sibu titik permulaan PR di Bumi kenyalang.

PR-DAP Wong Ho Leng 18,845 undi
BN-SUPP Robert Lau Hui Yew yang mendapat 18,447 undi.
Bebas Narawi Haron mendapatkan 232 undi.

SYABAS diucapkan kepada DAP, dan syabas juga kepada Pakatan Rakyat dan terutamanya syabas juga kepada pengundi Sibu di atas kemenangan calon DAP, Wong Ho Leng dalam pilihan raya kecil Sibu. Kemenangan itu seperti mana dikatakan ia adalah satu kejutan. Kejutan itu bukan saja kepada DAP tetapi juga kepada BN.

DAP harus terkejut kerana mungkin mulanya mereka merasakan sukar untuk menang apabila BN telah sedia menurunkan Perdana Menteri, Najib Razak untuk memenuhi apa saja kehendak rakyat. Najib tanpa merasa malu dan segan menawarkan RM18 juta untuk sekolah Cina. Masyarakat Cina bijak dan arif segala pemberian instant itu, mereka menerimanya sebagai tanggungjawab tetapi bukan untuk mengikut heretan Najib dan BN. Dalam erti kata lain orang Cina tidak sedia menjadi lembu.

Ternyata janji untuk menatahkan bumi Sibu dengan intan berlian ditolak oleh pengundi di Sibu khasnya orang Cina. Dalam pada itu kemenangan itu memberi gambaran bahawa politik baru yang mengemukakan harapan baru oleh Pakatan Rakyat mula 'menjelira' ke dalam hati masyarakat di sana.

BN harus berwaspada dengan apa yang berlaku. Kekalahan mengejutkan dan di luar dugaan itu perlu diberi tumpuan yang mendalam. BN tidak boleh cuba mencari helah-helah lain untuk tidak menerima kekalahan itu. Segala janji yang telah ditaburkan dan termasuk replika cek yang diberikan harus ditunaikan.

Kekalahn itu memberi peringatan kepada BN bahawa politik wang yang diagungkan selama ini bukan menjadi modal dan penentu kepadanya. Rakyat tidak dapat menerima projek dan wang untuk melindungi keburukan pentadbiran kerajaan BN yang lain.

Kepada Taib Mahmud pula kekalahan calon SUPP-BN itu mungkin memberi ilham kepadanya untuk membuat penilaian semula bagi mengumumkan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sarawak. Sudah pasti kemenangan DAP dengan meraih 398 undi itu memberi isyarat yang parti itu akan menjadi parti alternatif bagi masyarakat Cina terbaik di Sarawak untuk masa akan datang.

Sudah pasti persepakatan DAP bersama PKR dan Pas ia juga akan turut memberi keuntungan bersama kepada Pas dan DAP di negeri Bumi Kenyalang itu. Pas yang bertungkus lumus untuk mempengaruhi undi Melayu Melanau khasnya di Dun Nangka itu tentu tumpang bergembira dengan kemenangan itu.

10.58malam: DAP berjaya merampas kerusi parlimen Sibu dengan menewasan BN dengan majoriti tipis 398 undi.

NONEDAP Wong Ho Leng mendapatkan 18,845 undi untuk menewaskan calon BN Robert Lau Hui Yew yang mendapat 18,447 undi. Manakala calon Bebas Narawi Haron mendapatkan 232 undi.

Undi rosak pula berjumlah 395. Keputusan tersebut diumumkan oleh pengurus pilihan raya, Wong See Meng.

Mengenai undi pos pula, BN memperolehi 2,323 undi manakala calon DAP mendapat 70 undi dan calon Bebas pula mendapat 36 undi.

Manakala jumlan pemilih yang keluar mengundi hari ini ialah 70 peratus atau 37,919 orang.

Pilihan raya kecil ini diadakan ekoran kematian penyandangnya dari BN, Datuk Robert Lau Hoi Chew, yang timbalan menteri pengangkutan, pada 9 april lalu. Dalam pilihan raya umum 2008, Hoi Chew menang dengan majoiri 3,235 undi. Beliau memperolehi 19,138 undi, manakala Wong Ho Leng mendapat 15,903 dan Lim Chin Chuang dari PKR yang mendapat 812 undi. Pilihan raya kecil hari ini merupakan yang kedua di Sarawak dalam tempoh setahun. April lalu BN mengekalkan DUN Batang Ai.


Sebelum itu, Lim Guan Eng memberitahu Malaysiakini bahawa beliau bimbang "sesuatu yang tak kena sedang berlaku" dan berharap pegawai SPR boleh mengeluarkan Borang 15 - dokumen yang mengesahkan keputusan rasmi undi pos.

Juga difahamkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah pulang ke Kuala Lumpur

Sementara itu Zunar Kartunis mendakwa PENIPUAN TERKINI: Pegawai2 SPR mengunci diri dalam bilik dan tidak mahu menandatangani 'borang 15', iaitu keputusan rasmi undi pos walau pun keputusan telah diketahui BN 2287, PR 87, Bebas 27. Dalam masa sama, SPR buat pengumuman peratus pengundian mungkin meningkat di saat-saat akhir.

Inilah keputusan pemilih yg keluar pada asalnya 59.9% keluar mengundi - 32,742 pengundi

Tiba-tiba jadi 37, 292 pengundi, yg mencatitkan 70% keluar mengundi...

Andaian kami 37,292 - 32,742 = 4,550

4,550 undi datang saat akhir apabila lihat BN hampir kalah... Pakatan Rakyat kena siasat...

DAP tetap menang sbb DAP menang besar yg kami jangka 7,500 majoriti... ia amat sukar memenangkan BN di saat akhir sbb DAP menang terlalu besar...

Arena politik Sarawak sudah mula menunjukkan angin perubahan yang besar apabila calon Pakatan Rakyat dari DAP, memenangi kerusi P212 Bandar Sibu dengan majoriti 398 undi.

Selain kemenangan pertama Pakatan Rakyat Sarawak, ia juga telah memberi kesan yang teruk kepada Barisan Nasional yang dianggap terlalu kuat di Sarawak.

Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang semasa meraikan kemenangan ini menjelaskan Barisan Nasional perlu sedar dan jangan lagi mengharapkan Sarawak mahupun Sabah dapat membantu mereka pada pilihan raya yang akan datang.

"Barisan Nasional perlu sedar dengan mesej yang telah dilakukan oleh rakyat Sibu pada hari ini, mereka sebenarnya telah muak dengan pemerintahan Barisan Nasional yang tidak ada pembelaan.

"Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu ingat dan ambil iktibar atas kekalahan ini, jangan ingat Sarawak atau Sabah sebagai 'fixed deposit' mereka selama-lamanya.

"Rakyat sebenarnya sudah muak dengan permainan politik Barisan Nasional terutamanya setiap kali pilihan raya kecil. Mereka terlalu mudah untuk membeli jiwa rakyat dengan wang, kebangkitan rakyat pada kali ini menunjukkan mereka mempunyai maruah tanpa boleh dibelikan oleh sesiapa sahaja.

"Najib kena ingat rakyat tidak mahu diperbodohkan lagi, kita kena bekerja dengan ikhlas kerana rakyat dimana letaknya keikhlasan perjuangan sebenar setiap parti yang bertanding. Kemenangan ini menunjukkan rakyat sudah sedar mereka tidak mahu lagi di tipu oleh Barisan Nasional selama-lamanya," jelasnya.

Beliau juga memberitahu ia juga menunjukkan bahawa perubahan yang besar akan berlaku dalam arena politik di Sarawak.

"Kemenangan yang kita perolehi ini menunjukkan politik di Sarawak akan berubah sepenuhnya pada pilihan raya yang akan datang.

"Kita harapkan momentum sokongan rakyat ini akan berterusan sehingga pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat dapat dilakukan di sarawak," kata Kit Siang lagi.


No comments: