Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Wednesday, April 28, 2010

PM Dato' Najib bakal disiasat: Kes Scorpene



Peguam Perancis di KL siasat Scorpene(Klik)
Sumber: Malaysiakini

Anwar Ibrahim menempelak Perdana Menteri Najib Razak supaya harus berhenti memberi gambaran buruk pada karakter dan Parti Keadilan Rakyat melalui taktik licik, termasuk menggunakan jentera kerajaan untuk menyebarkan kebohongan dan fitnah. Dia harus berhenti membuat sindiran untuk menyesatkan orang-orang.

Jika Najib mempunyai sesuatu untuk dikatakan, maka ia harus cukup jantan untuk mengatakannya. Hal ini sangat merendahkan bagi seorang pemimpin parti politik, apalagi Perdana Menteri bersembunyi di balik turncoats seperti Zahrain dan Zulkifli.

"Saya telah secara terbuka menuduh Najib menjadi tercemar dengan skandal rasuah Scorpene dan kegagalan untuk mengatasi semua soalan yang belum terjawab dalam pembunuhan Altantuya, belum lagi masalah lain yang mengganggu bangsa dan orang-orang. Najib perlu menjawab mereka alih-alih terlibat dalam gosip keji dan rumor mongering".

Sementara itu, Ahli parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata selain itu, kerajaan juga harus menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat pembelian kapal selam dari Perancis itu.

"Perdana Menteri perlu bercuti sehingga kedua-dua siasatan itu lengkap agar ia dapat dijalankan tanpa halangan,” kata naib presiden PAS itu ketika lawatannya ke pameran dan sidang Defence Services Asia 2010 di Kuala Lumpur.

Tahun lalu, Suaram meminta tiga peguam hak asasi Perancis untuk menyiasat pembelian kapal selam Scorpene antara kerajaan Malaysian dengan Amaris, sebuah anak syarikat firma pertahanan Perancis, DCNS.

Dua hakim dengan Jabatan Pendakwaan Paris juga sedang menyiasat kemungkinan ada unsur rasuah dalam pembelian kedua-dua kapal selam kepada Malaysia itu.


Disamping itu Joseph Breham, salah seorang peguam Perancis yang memfailkan aduan kepada mahkamah Paris mengenai rasuah pembelian kapal selam Scorpene, kini berada di Kuala Lumpur untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai laporan rasuah dalam pembelian oleh kerajaan Malaysia itu.

Breham , yang bertindak bagi pihak anakguamnya, Suara rakyat Malaysia (Suaram) sebuah NGO yang memperjuangkan hak asasi manusia, dijangka akan berbincang lebih lanjut dengan Suaram dan lain-lain pihak mengenai kes ini.

Menurut akhbar Asia Sentinel, Brehman akan menyiasat pembelian yang dibuat oleh kerajaan Malaysia ini. Ia dikatakan melibatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri dan berlaku pada tahun 2002 iaitu ketika Najib adalah Menteri Pertahanan.

Akhbar itu melaporkan, kes ini melibatkan bayaran rasuah bernilai US$151.1 dalam bentuk komisyen kepada syarikat rakan PM, Abdul Razak Baginda.

Ia melibatkan pembelian dua buah kapal selam Scorpene-class diesel yang dibina oleh Armaris, anak syarikat kepada syarikat pertahanan milik kerajaan Perancis, DCN.

Breham, salah seorang dari tiga peguam yang memfailkan kes itu kepada Pendakwaraya Paris memberitahu Asia Sentinel, Mahkamah Perancis telah membuka siasatan awal terhadap kes ini.

Beliau dijangka akan mengadakan sidang media di Kuala Lumpur hari ini untuk memberikan butiran lanjut mengenai kes ini kepada wartawan tempatan.

Breham, Renaud Semerdjian and William Bourdon, peguam utama kes ini, telah memfailkan permohonan untuk menyiasat tindakan memberikan rasuah terhadap DCN pada Disember tahun lepas. Dokumen tambahan kemudiannya difailkan lagi pada February lepas.

Bagi rakyat Malaysia, kes ini bukan sekadar rasuah tetapi juga pembunuhan kejam terhadap wanita Monggolia, Altantuya Shaariibu.

Abdul Razak turut didakwa tetapi telah dilepaskan sebelum ini. Dua anggota polis bagaimanapun menghadapi hukuman gantung kerananya.

No comments: