Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Sunday, October 11, 2009

Maruah Bagan Pinang Gagal Mengatasi Rasuah

Sama ada suka atau tidak, kemenangan Umno BN dgn majoriti cukup besar harus di akui. Kesedaran tarbiah maruah belum cukup mengatasi pengundi Bagan Pinang dgn kebiasaan rasuah. Puluhan tahun rakyat terdidik dgn keseronokan sogokan untuk membeli jiwa-jiwa yg miskin dgn maruah. Salah siapa ?

Penduduk Bagan Pinang sama juga seperti Kuala Pilah. Termakan budi dan ketakutan perubahan, masih pekat dihati-hati mereka. Mereka tidak peduli siapa pemimpin samada bermaruah atau pun Perasuah (klik) .

Kita terlalu lama membiarkan mereka dengan rentak-rentak sumbang menari mengikut rentak lantai yg tidak rata. Apa usha kita untuk mentarbiah ? Sudah cukup kah dgn hanya ribuan kehadiran ceramah-ceramah. Memadai kah setakat benih yg di tabur tumbuh tanpa di siram dan di baja ?

Kiranya pendokong2 keadilan dgn roh addinnya Islam, yg mahu meletakan maruah tertegak di bumi Malaysia ini, tugasan ini wajib berterusan tanpa sempadan. Kemenangan sesuatu piliharanya bukan permulaannya dan bukan pula penamatnya. Erti kata maruah bukan hanya dgn ucapan tetapi perlu di terjemah dgn keperbadian kerohanian.

Buang segala sifat2 riak apabila Allah telah menduga (klik) dgn sedikit kemenangan. Meletakan sifat keghairahan pun sudah cukup untuk tergelincir dari landasan asal perjuangan. Bersenang2 dan terleka dgn kekuatan jentera2 yg maha hebat akan menghukum ke alpaan dgn tanggung jawab tugasan. Walau pun keputusan P Raya Bagan Pinang (klik) terlalu banyak kesalahan dgn alasan pemuda samseng, undi pos dan dgg memperalatkan agensi2 kerajaan, tanpa tindakan membenteras dgn kesungguhan tanpa noktah, bakal mengheret Pakatan Rakyat dlm susasana yg lebih mencabar.

Lihat lah diri sendiri, lihat lah organisasi, lihat lah pemimpin2, apakah cukup kita berpuas hati.

Sesungguhnya perjalanan maruah dan keadilan, masih terlalu jauh untuk di kecapi. Buangkan sifat2 tersebut dan jangan terlalu mengharap nama2 besar Nik Aziz, Anwar, Guan Eng, Nizar sampai lelah, sedangkan kita masih menumpang-numpang.

Kita akui juga, Adakah Itu Kemenangan Yang Rasional? (klik) Isa bukanlah pilihan ahli Umno sendiri, malah percalonanya juga mendapat tentangan daripada pimpinan yg masih mahu melihat Umno tidak ditadbir dgn rasuah. Antaranya memberi pandangan:(klik) LEBIH BAIK UMNO KALAH DARIPADA MENANG ulas Tengku Razaleigh. Tapi itu lah hakikat yg sebenar Umno BN.

Tugasan kita terlalu baru bermula, sumbangan kita masih terlalu kerdil. Jurang di hadapan semakin melebar. Setiap orang Allah telah beri kelebihan. Terjemahkan lah secara bijak demi tertegaknya keadilan yg di isi dgn rohani kesyumulan Islam.

Kami menyeru dari setiap lapisan, menjadikan Bagan Pinang satu pengajaran keatas kenikmatan kekalahan yg Allah uji untuk pejuang-pejuang, bangkit dari kelekaan dgn kemenangan yg sebelumnya.

Terima kasih tak terhingga kepada keseluruhan petugas2 PR yg membajiri setiap ruang Bagan Pinang untuk sama2 membantu Prk ini. Kami sesunggguh amat kagum dan cukup terharu sifat2 kekentalan perjuangan saudara2. Kehadiran saudara2 banyak kami pelajari. Semestinya Allah telah menganugerahkan kemenangan membentuk kerajaan keatas susah payah saudara2 selama ini.

Barangkali belum ada diantara jentera2 kami sehebat saudara2. Tidur beralaskan tikar berbatalkan lengan dan berbumbungkan langit. Mengawal anak2 Umno yg ganas dari cuba mencemar maruah PRK. Melindungi saudara2 yg lain walau rasiko cukup tinggi mengadai diri dan nyawa.

Kepada jentera2 Kuala Pilah dan Juasseh/Jemapoh, selamat kembali ke detinasi masing2 dan terus bertugas dgn menyambung kerja2 yg mungkin banyak tertangguh.

Moga Allah sentiasa melindungi dan memberi kekuatan tanpa tercalar jiwa2 kekecewaan.

Gelagat anak2 Umno Bagan Pinang (klik)
Malam Terakhir Bagan Pinang (1) (klik)

Malam Terakhir bagan pinang (2) (klik)



Tugasan kita masih lagi terlalu jauh.


@PR Juasseh/Jemapoh@

No comments: