Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Wednesday, December 15, 2010

Zaid Ibrahim buatlah rumah sendiri..

Zaid ibrahim yang pernah menyatakan akan menubuhkan parti baru, rupa2nya telah menyertai Parti Akim yg sering menjadi pesaing setiap PRK 2009-2010.

Pada peringkat awal kemasukan bersama PKR, imej beliau dipandang hebat dengan mejelajah hampir keseluruh daerah termasuk Kuala Pilah. Idea2 memperkukuhkan Pakatan Rakyat dengan menggariskan dasar2 PR cukup dihormati sebelumnya. Dan pada peringkat awal kemasukannya dulu semata2 untuk menawarkan diri untuk berkhidmat kepada parti tanpa sebarang jawatan.

Tiba2 beliau menjadi Ketua perhubungan PKR wilayah seterusnya menjadi calon parlimen Hulu Selangor......

Fokus tugasan dan niat asal untuk memperkukuhkan gerak kerja Pakatan Rakyat semakin tersasar setelah perebutan untuk bertanding Tim Presiden PKR tempohari.....

Tumpuannya cuba meletakan diri sebagai orang yg terhebat dengan menuding kiri dan kanan termasuk menggunakan saluran media musuh untuk melepaskan yang terbuku dihati. Tugasan dan niat awal semakin tertinggal.....Ahli2 semakin tertanya2 apa dah jadi...Kutukan kepada sahabatnya Anwar semakin menjadi2. Zaid sendiri rupa2 terlalu berminat untuk menjadi presiden.

Semakin diteliti......semakin terselah ....

Mungkin sewaktu dlm Umno tidak menjadi.....sedangkan beliau sendiri tewas dlm perebutan sebagai Ketua Bahagian Kota Bahru....macamana nak jadi Presiden Umno....
Mungkin jawatan ini buleh direbut dlm PKR dengan membuat perkiraan setelah Anwar kini semakin hebat dimusnahkan imejnya oleh Umno BN beserta agensi kerajaan dan akan disumbat sekali lagi dalam penjara. Tiada lebih hebat hanya Zaid yg terhebat...itulah yang cuma digambarkannya.

Setelah dipelawa masuk kerumah......kini semakin seronok untuk menjadi tuan rumah pulak...

Bagaimana pula rumah baru yang beri di ruang untuk disertai....Nak jadi tuan rumah juga ke?
Cuba lah buat rumah sendiri....Zaid kan orang hebat dan kaya....
Dah dibenarkan masuk sampai kedapur...jangan lah sampai jelajah kebilik tidur dan dihalau tuan rumah itu sendiri...

Ramai yang meramalkan, parti yang dipimpin oleh
Datuk Zaid Ibrahim itu tidak akan kekal lama malah tidak diterima rakyat sekali pun. Bukan kerana nama Zaid, namun kerana perjuangannya yang ditunjangi atas dasar kekecewaan seorang pemimpin.

Memang agak mengejutkan apa yang berlaku ini. Zaid tidak boleh menyamakan dirinya dengan Anwar. Parti yang dipimpin oleh Mantan TPM itu wujud atas gerakan kuasa rakyat dasar memperjuangan kezaliman terhadap dirinya dan juga keadilan untuk rakyat.

Tapi parti Zaid ternyata berasaskan kekecewaan, makanya parti itu akan menjadi seperti Parti Melayu Semangat 46 (S46) yang hilang ditelan dek zaman akibat diasaskan atas dasar kekecewaan. Ketika itu, (Ku Li) kecewa akibat tewas kepada Mahathir dalam perubatan jawatan Presiden UMNO. Kini, Zaid pula kecewa dengan perubatan jawatan Timbalan Presiden PKR. Maknanya, situasi yang sama berlaku atas sikap ingin berkuasa dan tidak mahu menerima kekalahan itu sendiri.

Biarpun Zaid merasakan dia berada di pihak yang benar dalam persaingan jawatan berkenaan. Namun, jelas apa yang berlaku adalah sebaliknya, Malah, ramai juga penyokong Zaid yang tahu berapa banyak wang yang digunakan untuk Tengku Razaleigh Hamzah"merasuah" pemimpin dan ahli PKR supaya menyokongnya. Namun, bila melihat pengaruh Azmin lebih kuat maka akhirnya dia menarik diri tanpa pengetahuan orang kanan dan para penyokongnya.


Malaysiakini cuba mendapat respon :-

Hanafi Hamat tetap menganggap dirinya sebagai presiden Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) yang sah walaupun ada pihak lain mendakwa diri mereka presiden AKIM.

hanafi hamat akim permatang pauh by election 180808 02Sebelum ini Bernama melaporkan Pengarah ROS Kelantan, Wan Rahimah Wan Hamat mengesahkan Hanapi kekal menjadi presiden parti AKIM berikutan kemelut perebutan pihak lain terhadap jawatan itu sehingga menjejaskan penubuhan parti berkenaan.

Sehubungan itu, Hanafi (kanan) berkata beliau tidak mengiktiraf atau bertanggungjawab terhadap sebarang bentuk penukaran nama baru bagi parti itu iaitu Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA), seperti yang diputuskan dalam mesyuarat penubuhannya, di Kuala Lumpur hari ini.

AKIM merupakan sebuah parti politik yang ditubuhkan lebih 15 tahun lalu mempunyai prinsip perjuangannya yang tersendiri untuk menyatupadukan umat Islam di seluruh negara, katanya kepada Bernama di sini.

Hanafi mengulas laporan sebuah portal berita mengenai bekas pengerusi PKR Wilayah Persekutuan, Datuk Zaid Ibrahim yang dilaporkan menerajui parti KITA yang ditukarkan namanya daripada AKIM dalam satu sidang akhbar selepas mesyuarat agung tahunan Akim di Kuala Lumpur.

NONEZaid (kiri), yang juga bekas ahli Parlimen Kota Bharu, juga dilaporkan sebagai berkata parti baru yang diterajuinya itu tidak akan menyertai pakatan
pembangkang.

Hanafi berkata mereka yang cuba menukar nama parti itu kepada nama baru, seolah-olah mencabul hak AKIM sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam.

“Ini sebagaimana terkandung dalam perlembagaan yang diluluskan oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS). Mereka yang cuba menghidupkan AKIM dengan nama lain, seolah-olah melelong parti itu kepada pihak lain untuk kepentingan peribadi mereka,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya tidak bertanggungjawab dengan tindak tanduk segelintir anggota AKIM yang terlibat dengan penubuhan parti KITA, bagi menggantikan nama asal AKIM serta berniat untuk menggulingkannya.

No comments: