Majlis Pakatan Rakyat

Majlis Pakatan Rakyat
Cahaya Keadilan & Kemenangan Pasti Terbit ; Negara ini mesti berubah. Mungkin kita kalah dalam satu atau dua pertempuran, tapi saya yakin kita akan memenangi peperangan ini,"ANWAR IBRAHIM"

Saturday, November 14, 2009

Anwar Penasihat Ekonomi Selangor

Semasa negara dilanda Krisis Kewangan Asia 1997, Anwar dalam kapasitinya sebagai Menteri Kewangan merumuskan pakej mendisplinkan kewangan negara dengan memotong perbelanjaan kerajaan sebanyak 18 peratus, memotong gaji para menteri dan menghentikan pembinaan projek mega.

Anwar menyerang terus gejala rasuah yang berleluasa dalam struktur kerajaan dengan melaksanakan audit telus terhadap konglomerat dan empayar perniagaan yang beliau dapati mengelak dari membayar cukai dan mengenakan bayaran tinggi untuk projek-projek kerajaan.

Majalah Times menobatkan Anwar antara 10 manusia paling berpengaruh di dunia ini, dan sejak Mac 2006, Anwar adalah Presiden Kehormat di Institut AccountAbility Sosial dan Etika yang berpangkalan di London.

Sementara itu komen dari Tim Pengerusi Perhubungan Umno Selangor adalah terlalu dangkal.

"Nilai Anwar cuma RM1"

SHAH ALAM - "Jika Anwar betul-betul pakar dalam bidang ekonomi, sudah pasti beliau akan dibayar setimpal dengan nasihat ekonomi yang boleh disumbangkan kepada Kerajaan Selangor. Nilai Anwar memang hanya RM1," kata Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Noh Omar.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas pelantikan Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi Kerajaan Selangor dengan elaun bulanan tetap RM1 seperti diumumkan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, kelmarin.

Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata, bayaran serendah RM1 itu adalah satu penghinaan kepada Ahli Parlimen Permatang Pauh selain isyarat daripada Abdul Khalid agar Anwar tidak campur tangan dalam urusan ekonomi negeri tersebut.

"Saya rasa Anwar mungkin mendesak Khalid untuk masuk campur dalam urusan kewangan negeri Selangor. Barangkali kerana takut untuk melawan cakap ketuanya, Khalid terpaksa melantik Anwar tetapi dengan bayaran RM1," katanya ketika menghubungi :Sinar Harian:, semalam.

Sementara itu, Noh yang juga Ahli Parlimen Tanjong Karang mengingatkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah, M Manoharan agar sedar bahawa Kerajaan Selangor sememangnya gagal untuk membela nasib kaum India di negeri tersebut.

Menurutnya, alasan Khalid tidak mempunyai bajet yang mencukupi untuk tujuan tersebut tidak boleh diterima dan jelas menunjukkan kaum India di Selangor tidak pernah diberi perhatian selain dijadikan alat politik Pakatan Rakyat (PR).

"Pendekatan PR dalam membela kaum India di negara ini cukup berbeza dengan Barisan Nasional (BN). Contohnya dalam Bajet 2010, 10 peratus daripada RM200 bilion diperuntukkan untuk kepentingan kaum India.

"Tabung Ekonomi Kumpulan Usahaniaga (Tekun) yang sebelum ini untuk Bumiputera telah diperluaskan membantu kaum India de- ngan peruntukan RM15 juta kepada RM 20 juta," katanya.

sinarharian.com.my

Ulasan: Umno Bn dah terbiasa dengan upah yang tidak menusabah. Nilai bagi mereka adalah berapa banyak duit yg dapat dikaut. Ada sumber2 dari Parlimen mengatakan bahawa barangkali nilai upah tersebut terlalu rendah dan mengambarkan maruah kalau cuba dibandingkan oleh Dato' Omar dengan perlantikan penasihat ekonomi negara dari konsultan Yahudi sejak dari Mahathir lagi termasuk cubaan untuk bertemu dengan Presiden USA Bush satu ketika dulu.

Rakyat lebih yakin dengan anak tempatan yg bekerja keras dgn berilmu disusuli kejujuran dari kononnya menjadi tuan tapi kekayaan negara disalirkan keluar. Kera dihutan disusukan anak di rumah mati kelaparan.

@PR Juasseh/Jemapoh@

No comments: